Vi har köpt hus där badrummen behöver fräschas upp lite...vi har sagt att de ska totalrenoveras inom 3 år men nu vill jag piffa upp det lite...ska lasera träpanelen och måla väggarna i ljusgrönt...detaljer ska vara i valnöt typ hylla och spegel...men nu till frågan..vad F** gör man med en platsmatta som är i nästan orange färg, den är bra inte sliten och så men ful e den ändå... tänkte måla först men nej det tyckte inte färghandlaren....sen funderade jag på att fylla badrummet med små fina badrumsmattor som blir som helteäckningsmatta men hur praktiskt är det.... HJälp...alla tips välkomnas...
Weebl, 2009-05-19
Jag blev också starkt avrådd från att måla både väggar och golv av personalen på Beckers. Dock så har flera lyckats med att måla badrum och då vårt badrum var riktigt fult så övervägde det den lilla risken att misslyckas.
Silbermond här på styleroom lyckades med färg från Nordsjö, så jag köpte min färg där jag med. Säljaren där sade att de inte ger några garantier, men att han aldrig hade hört talas om någon som misslyckats.
Jag målade mitt badrum för ungefär 2 veckor sedan. So far so good, men det sägs ju att mjukgöraren kan krypa ut i färgen efter flera månader också, så jag skall väl inte ropa hej ännu. Men det känns bra och är framförallt mycket snyggare!
Silbermond, 2009-05-19
ja.. tänkte precis skriva ett svar, men ser att Weebl svarat åt mig! ^^ Var väl tre månader sedan jag målade nu, och inga problem än så länge!
Melis, 2009-05-19
Tack för det utförliga svaret...ska se om jag vågar mig på det....
Weebl, 2009-05-21
Bara att hojta till om det är något mer du undrar över!
sofieshus, 2009-05-22
MÅLA, funkar HUR BRA SOM HELST! Dem som jobbar i färgaffärerna som AVRÅDER det har nog själva aldrig testat. Kolla in hur bra MITT tvättstuge golv blev när vi målade det för några veckor sedan. Var orange innan: http://decoratemebaby.blogg.se/2009/may/utkast-puh.html
Köp golvfärg i önskad kulör, rugga mattan med en slipmaskin en eller två gånger och sen rolla med en gummiroller -UTMÄRKT! Snyggt och ÖVER förväntan!
Lycka till!!!
Melis, 2009-05-22
Tack alla...på väg hem nu på morgonen så gick jag förbi beckers (en annan färghandlare en tidigare) och frågade om färg som jag kan använda på min plastmatta. Då fick jag detta svaret...tvätta första av det med vanlig såpa (behövs inte men för att få bort damm och så) och sedan med målartvätt...efter det ska man på med T röd för att förhindra att mjukgörande från färgen kommer upp till ytan sedan. Till sist på med färgen.... Detta tänkte jag testa, låter som något som jag skulle klara av och i värsta fall så kan det inte bli värre än det är nu. Andra uppdateringar kring badrummet... all panel är laserad (två gånger) och väggarna är målade med en grön färg så nu är det bara golven kvar och då är vår miniförvandling klar...