nu har jag äntligen fått bort all tapet från mina väggar...men inser att jag måste spackla en himla massa mellan varje skarv på (trä skivorna, väggskivorna). tanken är att jag ska måla direkt på väggen, ingen tapet under, är det svårt att få det jämnt, spacklet när man slipat det? kanske ska jag använda det sk easy up först o sen måla? hjälp!
texmex, 2009-07-27
Har själv helspacklat en hallvägg på ca 4 m och sedan slipat. Det är otroligt krångligt och dessutom har du slipdamm i hela huset, hur bra du än täcker för. Tid mellan 1 - 2 dagar.
Med spackeltapet sätter du upp samma yta på en halvtimma och limmet är torkat på några timmar. Enkelt val tycker jag.
Niftyathome, 2009-07-27
jag har också spacklat ett helt rum (vårt kök) och det tar tid och dammar! Till sist satte vi upp tapet för att det gick nästan inte att få jämn. Det gå också åt mer färg om man målar direkt på spacklad vägg, så rent ekonomiskt är det bättre med tapet.
Weebl, 2009-08-01
Jag har kört renoveringstapet i två rum och spacklat två rum. Färgåtgången var densamma enligt mig. Att spackla och slipa är skitjobbigt, men det blir en snygg hållbar yta efteråt.
Vi har både målat och tapetserat renoveringstapeten. När man målar så ser det ju ut som om väggen har lite struktur eftersom att renoveringstapeten är så porös, inte snyggt enligt mig. Än värre är det att tapetsera över renoveringstapeten, då den är så porös så blir tapeten väldigt känslig och det blir hål för minsta stöt.
Jag tänker spackla i fortsättningen.