Hej,
Blir så nyfiken på hur alla par har det. Vem bestämmer hur ni ska renovera, inreda, färger, pynta? Jag har fått uppfattningen att de flesta tjejer bestämmer tapeter, färger, kuddar, detaljer och att männen är med på stora renoveringar.
Själv har jag ett jäkla jobb med att få min vilja igenom för vi är båda två väldigt intresserade av vårt hem. Ofta blir det en kompromiss som båda tycker är ok. Jag skulle aldrig kunna köpa en pläd, ljusstake eller liknande utan att sambon är med.
Köpte två små tavlor en gång efter att ha beskrivit dem över telefon, men det blev ingen hit så jag fick måla om dem lite.
Såklart kul med en intresserad sambo och oftast blir vår gemensamma vilja bäst, men ibland är det frustrerande att alltid behöva prata igenom allt!
limpan, 2009-11-27
Här är det mest jag (kille) som väljer, även om sambon ofta kommer med åsikter. Men helt klart är det jobbigt ibland när sambon verkligen inte gillar något som man verkligen älskar själv, t.ex. Tom Dixons Spin-ljusstake :(
Ellepelle, 2009-11-27
Under själva husbygget hade min man inte tid att springa omkring i byggmarknader. När vi tex köpte klinkers, valde jag ut fem olika alternativ, tog hem prover och sen bestämde vi tillsammans. Under hela bygget blev det en kombination av våra smaker, fast jag nog hade "överhanden" ;-) Färgval var jag (och barnen!) ansvariga för. Vid planeringen av köket blandade han sig inte alls i, där hade jag helt fria händer!
Prydnadsgrejor köper jag själv, sånt intresserar sig min man inte för, han planerar hellre utformningen av allt utomhus.
Mmmary, 2009-11-27
Ert upplägg låter som det vanligaste när det gäller inredning. Smart att välja ut 5 alternativ för man vill ju ändå ha åsikter och att partnern ska gilla resultatet. Såg i dina album att det blev snyggt. Coolt med oregelbunden stenvägg i badrummet. Det var snyggt gjort.
Vi springer konstant i möbelbutiker och på byggmarknader och BÅDA måste vara med jämt på gott och ont. Blev precis bjuden på home-party för inreningsdetaljer, men tackade nej för det är ingen idé att jag går dit själv ...
Mitt ex var inte så intresserad utan gav mig fria händer med orden "bara det inte är blommor, djur eller hjärtan på..."
Ellepelle, 2009-11-27
Tack för din kommentar!
Grejen med den oregelbundna väggen var en sak som plötsligt dök upp under byggets gång. Jag såg något liknande i en badutställning och kände bara att det var det jag ville ha. Lite jordnära och varmt liksom.
En granne reagerade över att min man inte alls brytt sig om att följa med när jag valde ut kök. Han svarade "Jag litar på min fru, hon har bra smak...hon är ju gift med mig! " :D
Ellepelle, 2009-11-29
Där är du inte den enda som "smygköper" småsaker till hemmet! ;) Ofta märker män inte småsaker, de har liksom inte öga för detaljerna. Iallafall inte min man. För ett par år sen hade jag målat om sovrummet medan han var bortrest ett par dagar. Jag var tvungen att fråga honom till slut om han inte märkte något. Då kom ett "Jaaa...jooo...har du målat om...? ;D
Mmmary, 2009-11-29
Med min sambo är smygköpande kört, han har koll på allt och åsikter. Däremot har jag fria händer om jag vill tex julpynta lite. Då bryr han sig inte, men det kanske beror på att jag är väldigt måttlig med julpynt. Ska sätta upp några adventsljusstakar idag och lite hyacinter....
Ellepelle, 2009-11-29
Jag är också väldigt måttlig med julpyntandet. Less is more, brukar jag säga. Men det är nästan för mycket "less" just nu. Har ej heller tid att köpa eller göra nytt, med en drös hostande ungar här hemma. Blir till att tända kaminen och koka litervis med varmt te, det ger lite stämning det med!
Weebl, 2009-12-04
Här är det 50/50 som gäller. Vi har väldigt lika stil men ofta blir det ändå att någon av oss har en "avvikande" åsikt, då blir det kompromisser.
Alva09, 2009-12-06
Oj, måste vara jobbigt med två starka viljor... Här hemma bestämmer jag all inredning, min man är inte ett dugg intresserad av det. Men om vi ska tapetsera eller bygga om så bestämmer vi givetvis tillsammans!
Mmmary, 2009-12-06
Ja, ibland kan jag bli så arg för att han inte förstår hur snyggt det skulle bli med mitt förslag ; ) Vi är envisa båda två och måste kompromissa mycket, men hittills har ingen av oss blivit missnöjd. Vi kommer alltid på en bra lösning. Just nu är det badrumsrenovering som gäller och det är många detaljer som ska väljas...
Det är endå kul att han bryr sig och förhoppningsvis tar kompromissen fram det bästa ur bådas förslag.