jag är inte sån van användare av textilfärg, men tänkte ge mig på att färga om att bredrandigt beige/brunt överkast jag har. såna där stora överkast kostar ju så jäkla mycket som nya o är svåra att hitta på second hand.
så - min fråga är, hur ska man gå till väga för att det ska bli så snyggt som möjligt?
överkastet är av 100% bomull.
blir färgerna snygga? någon som testat andra färger än svart?
Future, 2009-12-29
Nu är det jag igen:-)
Jag har inte testat att färga om något mörkt utan enbart vita tyger. Men jag tror att du måste bleka ner överkastet innan du färgar om det, för att färgen ska ta riktigt bra. Vad har du tänkt dig för färg? Tror att du gillar klara färger och det funkar nog inte på brunt. Om du inte får något bra svar här på Styleroom rekommenderar jag nog en bra färgaffär som även har inriktning mot textilier och omfärgning. Good Luck!
lantislygdman, 2010-01-03
Jag har provat att färga lite utav varje. Det får ju absolut inte bli för trångt i tvättmaskinen, då kan de bli ojämnt resultat. Sen är det också lite svårt med färgerna. När jag försökte färga ett par ljuslila gardiner till en snygg antracitgrå färg blev resultatet nån slags solkig smutsig grå/blå färg. Inte alls som jag tänkt mig! Det jag har lyckats bäst med är när man färgar i svart kulör....även de cerisa färgerna har jag lyckats med. Jag vet inte om du blev hjälp av mitt svammel.....
marro, 2010-01-24
Hej!
Har också funderingar kring textilfärg. Min svärdotters brudklänning som var vackert naturvit före bröllopet är(efter kem och vattentvätt)fortfarande alldeles gråsvart i kanten. Man ser verkligen att det var en fantastisk festkväll med mycket dans men kan man göra något? Jag funderar på om man kan färga in kanten i vitt. Klänningen är siden underst och ett lager pärlbroderat tunnt, genomskinligt syntet tyg överst. Vet ej exakt vad det kallas. Båda dessa tyger behöver åtgärdas.Även om det inte är tänkt att klänningen skall användas igen så är det ju trevligt att den är fin när man sparar den. Bruden, min härliga svärdotter, har bett mig forska i detta.
Hoppas på bra råd.
Marro
marro, 2010-01-26
Om du undrar över vitsen med att bleka klänningen, så kan du fundera länge. Jag hoppades nämligen på lite råd om hur man kan FÄRGA!! över den smutsiga kanten. Det kommer kanske ändå att bli en viss skillnad i nyans men förhoppningsvis bättre än det är nu. Att gå på med blekmedel vore rena mordet på klänningen och nog så illa för miljön. Det sårar mig faktiskt att bli utpekad som miljöbov av någon som inte har en aning om vad jag står för. Läs inlägget noga nästa gång innan du trycker till någon.
marro