Jag skrev ett inlägg i min inredningsdagbok och fick svar av Neppy. Nu vill jag flytta diskussionen hit till diskutera!-forumet för att få höra vad just du tycker. Jag har kopierat det vi redan skrivit. Kan kännas långt men vi vill hemskt gärna höra era åsikter, synpunkter och funderingar.
Future: Skönheten finns i betraktarens ögon säger man. Detsamma gäller vad som uppfattas som fult.
Jag tycker att det är fantastiskt att kunna titta in i folks fotoalbum med bilder från deras hem. Att kunna stjäla idéer och kanske dela med sig lite.
Även om något inte faller mig på läppen skulle jag inte säga det. Vem har rätt och vem har fel när det gäller smak? Livet är fullt av tråkmånsar som lägger ner för mycket tid på att bara "dissa" allt omkring dem. På det sättet missar de det bästa i livet.
Det är väl skönt att folk tycker olika? Men det är kanske inte är en helt korrekt bild av svenska hem vi ser här i Styleroom. De flesta svenskar har förmodligen inte inredning som sitt största intresse och delar då troligen inte med sig med bilder. Dessa hem ser vi därför inte speciellt många av.
Att vi hittar samma prylar i många hem betyder inte att ägarna saknar egen smak och bara styrs av yttre påverkan. Det finns oftast något i varje sak som tilltalar ägaren och gör denne glad. Jag tror inte att man lägger ut bilder för att säga "Kolla vad jag har!" Jag tror att det faktiskt handlar om att man är nöjd och glad över att man har åstadkommit en förändring som man gärna vill dela med sig av. Och vilken plats passar då bättre än här i Styleroom? Här vimlar det ju av vänner som har samma intresse!
Inte heller kan man väl säga att någon tidsepoks inredningsstil är bättre än någon annan. Tittar vi bakåt i historien har ju stilarna ändrats rätt så många gånger. Rokoko, jugend, minimalism, funkis...... Ja listan kan ju göras lång.
Så se det positiva i det hela. Det är bara att välja och vraka bland alla typer av möbler och prylar och på så sätt skapa ditt eget hem och liv.
P.S. Vill bara förtydliga att det här är något JAG tycker och jag är fullt medveten om att det finns andra som tycker annat. Vem som har rätt? Ja, det ligger nog i betraktarens ögon
Neppys svar:
Intressant inlägg!
Jag håller med om det du säger, varför ägna tid åt att vara negativ eller att dissa andra? Det finns ingen vits i det, och jag personligen (som känner mig träffad av ditt inlägg) klickar mig bara vidare om jag hamnar i ett sådant album, alternativt försöker hitta något som jag tycker är bra, lämnar en kommentar om detta och drar sen vidare.
Men jag undrar, kan man lämna konstruktiv kritik här på styleroom? För jag verkar vara den enda som ägnar mig åt detta. Och allt för ofta får man inget svar vilket jag antar tyder på att de endast vill ha bekräftelse/komplimanger för sitt hem, med tanke på att det svarat på alla "gu va snyggt!"-kommentarer.
Men också, vem är jag att döma en annan persons hem?
Sen håller jag inte med om att samma pryl finns i allas hem pga att ägaren har "smak" eller prylen är "tilltalande". Man måste se bortom detta, precis som man gör i marknadsföring.
Varför är en exakt likadan tröja mkt mer värd med det lilla Nike-märket på för många? Varför är Ögonkakao-affishen i allas hem, varför gillar alla CULT, men skulle aldrig köpa en kopia? Det är frågor jag tycker är intressanta, eftersom jag studerat både marknadsföring och psykologi.
Det är så tryggt att vara som alla andra, att passa in i en grupp där man får mer å mer status ju mer man är som de andra, men vad är det man offrar för just detta, mer än självkänsla och personlighet?
Hoppas debatten trissas igång på riktigt här nu!
Future svarade igår 20:44:
Hej Neppy!
Konstruktiv kritik är inte att förakta. Det är ju den som för oss framåt.
Men jag tror att många, och då inkluderar jag givetvis mig själv, har svårt att ge kritik på ett konstruktivt sätt. Hur uttrycker man något i skrift så att mottagaren inte tolkar det felaktigt? Vill personen ha kritik överhuvudtaget? Vi känner ju trots allt inte varandra. Jag vet ju överhuvudtaget ingenting om hur personen i fråga känner för sitt hem. Jag tror att jag såg att man kan lägga upp bilder hos Expressen också, men där var kommentarerna så elaka att jag bara kände obehag och inte ville titta vidare. Det vill jag inte se här hos Styleroom
Jag har därför nöjt mig med att ge komplimanger till de hem/bilder som jag uppriktigt gillar. De hem som har en annan stil än den som tilltalar mig har jag bara lämnat och gått vidare ifrån. Det finns ju så mycket kul att titta på i Styleroom.
När det gäller ordet ”smak” så kan ju det ha olika värderingar. För mig betyder det något man gillar, inte att man är bättre än någon annan. Jag tror att folk gillar sina prylar, för en kortare eller längre period. Tyvärr oftast för en kortare period vilket är synd. Och det beror nog på att samhället är som det är, med hård marknadsföring och masstillverkning av nya prylar på löpande band. Så du har rätt, visst handlar det om påverkan men i slutändan är det ju ändå konsumenten som väljer.
Jag erkänner gärna (genom att kasta första stenen på mitt eget glashus), att jag också blir enormt påverkad. Inte så att jag absolut måste ha en pryl som har en speciell etikett på sig för ibland är det ju en kul sport att hitta ett liknande alternativ till betydligt lägre kostnad eller kanske ännu hellre bygga eller sy en själv.
Därför tycker jag att det är väldigt givande att läsa dina och Jollys synpunkter och tips om hur vi ska kunna leva mer miljövänligt. Det är ju något vi alla behöver tänka mer på. Men det var nog ”kakao”-diskussionen som triggade mig. Ni har ju rätt i och för sig, men jag gillar nog idén att strunta i att köpa planschen och istället måla eller klippa ut figuren i svart tejp. Det måste ni väl ändå ge ett plus med tanke på miljön. Eller har jag fel?
neppy svarade igår 23:08:
Det är klart att det finns de som inte vill ha kritik och det är upp till dessa människor, jag har slutat lämna kritik här efter som den oftast blir dåligt bemött, om bemött överhuvud taget. Men man måste se skillnad i rena dissar å trakasserier och konstruktiv kritik. Och även kritik som inte direkt är riktad mot någon speciell individ utan snarare mot ett tänk och en norm inom inredning, denna riv allt det gamla å samla så många statusprylar som möjligt.
Och du är knappast ensam om att bli påverkad, det blir vi alla människor i viss mån, även jag. Däremot tycker jag inte att mina tankar kring det här är helt obefogade då jag har många i min släkt som själva inreder med kakaoaffisher, väggord, cult-vaser och nytt, nytt, nytt, och jag vet hur dessa människor är och tänker, beteendemönstret känns igen, och det är tyvärr ett beteendemönster som marknadsföringsindustrin älskar.
Det här är inte enbart en miljöfråga, självklart är det bättre att klippa ut eller rita sin egna affish i miljösynpunkt, utan det handlar med om psykologi tycker jag (jag har inte fört någon aktiv miljödebatt här på styleroom, däremot tycker jag att frågan berör jämställdhetsområdet mer). Det handlar om status med personligheten i uppoffring. Det är intressant och det är därför jag lägger mig i, jag gillar att påverka och skapa debatt. Tyvärr hör min cult-samlande släkt till de människor som tycker det vore bättre om alla tyckte exakt likadant, och det är väl också därför just deras hem ser precis likadana ut som de resterande 90% här på styleroom.
Så sant. Jag skulle vilja kopiera våra texter och flytta dem till diskutera! istället. Har du nåt emot det? Då kan vi kanske få fler synpunkter från andra (eller inte ;-}).//Gisela
Så nu är det upp till dig som läser. Vad tycker du?
Velouria, 2009-12-31
Det var första gången jag såg inlägget nu ikväll och jag hoppas du inte tycker ditt inlägg, och sen dina och Jollys kommenterare under, faller under "konstruktiv kritik"? Vad är konstruktivt i att hacka (du kallar det skit) på en viss detalj hos någon, eller flera, och göra sig rolig över det? Ditt inlägg faller mer under småsint än konstruktiv kritik om du frågar mig.
Det går att ge konstruktiv kritik, diskutera och analysera, utan att gå till angrepp. Ditt inlägg går inte fram som konstruktiv kritik mot ett tänk eller en norm, det ser mest ut som en diss. Du kallar det skit, och sen dissar du vidare någon som klippt ut ögonen själv.
Så tolkar jag ditt inlägg ivarjefall.
Men jag tycker ditt inlägg är intressant ändå, neppy, om vi ser det från reklamperspektivet som du tar upp. Speciellt när du själv verkar ha en stor Diesel-reklam på väggen hemma hos dig. Diesel är märkeskläder och du gör då reklam för det. Vad gör det mer okej än kakao-reklam? Det gjorde mig nyfiken.
/en som inte äger en kakao-tavla
tes.brandt, 2009-12-31
Jag säger som ovanstående att det är ju bara en liten del inredningsintresserade människor som håller till här och det är klart att vi inspireras av varandra. Ibland känns det som att alla svenska hem ser likadana ut men det ser ju inte riktigt ut så IRL.
Jag håller dock med om att det blir en viss hysteri om vissa saker. Jag har gjort egna träd, även Swedesekopior så jag är likadan. Jag har dock bestämt mig för att inte köpa saker för att de är "inne", försöka låta bli att påverkas av andra även om det ibland är svårt.
Kakaoaffischen, Kitchen Aid, Cult, Kartell Bourgie, Kartell FL/Y är märken som är vanligt förekommande. Jag själv är väldigt förtjust i 50/60tals-design och jag fyndar hellre på loppis/auktioner.
Jag tycker det är otroligt roligt att hitta "gamla" saker som man kan använda som de är eller styla om och på så sätt få ett personligt hem :) Det är billigt, miljövänligt och inspirerande!
Vi har tidigare haft diskussioner här på SR om just "kopiering" av varandra och jag har för mig att vi var flera eniga som tyckte det var ok att inspireras men att det känns tråkigt när det kopieras rakt av.
Ang. kritik så är det ett känsligt område, jag tycker det är svårt att kritisera någons hem och jag är inte intresserad av det. Är det något man inte gillar så är det bara att klicka vidare. Är det något jag gillar lämnar jag gärna en kommentar som tack för inspirationen. Vi har ju alla olika smak och inget är rätt eller fel. Kanske bara mer eller mindre lyckat ;)
Jag tycker att attityden på SR för det mesta är positiv och det är viktigt. Jag vill ju inspirera de som gillar min stil utan att behöva dissas av andra som inte gillar vissa saker/detaljer. Det är iaf mitt huvudsyfte med mitt medlemskap här, att kunna inspirera och att inspireras :) Keep up the good work!
Gott nytt år! Tack för ett trevligt inspirerande 2009 ♥
Kram Therese
Velouria, 2009-12-31
Era kommentarer är mer elaka, inte skämtsamma. Att urskilja någons val av humor, skämt eller ironi på nätet är otroligt svårt och tolkas ofta fel. Just det här är något ni tycker är roligt, men vad tror ni de personer ni löjliggör tycker? Ni går också specifikt in på någon som klippt ut egna ögon och skrattar åt det.
Och det görs PÅ Styleroom, där det även finns många andra användare. Vill du/ni skriva den här typen av åsikter skaffa en egen personlig blogg.
Det finns öht inga större diskussioner kring inredning här, det är mest småinlägg utan djup/diskussion/analys. Jag gissar att de flesta här inte alls är ute efter det med SR heller utan mest ser det som en oas/tillflyktsort på nätet där bilder från ens hem kan visas upp.
Men bara för att kommentarer med konstruktiv kritik inte bemöts, eller det inte blir den typen av diskussioner någon vill ha, är väl den här sortens "motattack" inte något att sträva efter bara för att provocera fram respons. Och tror ni det blir någon bra diskussion med de personer ni vill ha med och diskutera, svara på kommenterar, när ni öppet dissar dem och löjliggör deras val av inredning?
Och bara för det är dålig respons gör inte ett ämne obekvämt. Det kanske bara inte finns tillräckligt intresse att diskutera det. Visst borde ett ämne som mainstream eller vad som är mainstream, kunna locka till diskussioner, tycker jag ivarjefall, men det blir inte en givande diskussion när någon tydligt går till angrepp på en viss stil/sak och har en negativ och påtryckande vinkel på ämnet från start.
Många har konstverk på väggarna från personer de inte känner, och givetvis finns det gråskalor här, men en bit (svensk) designhistoria känns väl ändå bättre att ha på väggen än reklam för Coco-Cola eller något annat multinationellt företag? (och då syftar jag på logotyper)
Det hjälper heller inte att den här diskussionsdelen är svår att hitta i. Oftast när jag försöker hitta någon äldre tråd lyckas jag inte, inte heller med sökfunktionen.
tes.brandt, 2009-12-31
Neppy, Du skrev: så är det självklart ur miljösynpunkt (och ekonomisk synpunkt) bättre att tillverka sina egna trend-förmål men det är fortfarande fenomenet om varför vi måste ha ett visst förmål som är det intressanta, och varför alla vill ha just samma, det är det jag vill ha folk åsikter om.
Jag vill bara tillägga att för mig är det inte så - att jag vill ha samma som någon annan. Jag köper det jag själv tycker om, nytt eller begagnat. Vissa saker exponeras ju på ett sånt sätt så att vi konsumenter blir påverkade och skapar ett ha-begär. Jag försöker att med egna detaljer skapa ett hem med en personlig touch och med saker som jag själv tycker om!
Jag tycker att det är lite hårt att säga att alla vill ha samma. För då generaliserar man lite väl hårt. Vi är ju alla olika, som människor. Peronligheter kan skilja sig mycket från varandra. Och det speglas ju även till viss del även i inredningen. En del vill vara en i mängden medan vissa vill synas och sticka ut tex.
Jag vidhåller ändå att man bör vara lite försiktig i kommentarerna om andras hem då just den personen kan vara riktigt nöjd med vad den åstadkommit. Alla har vi olika förutsättningar och olika smak :)
Ha det gott!
:) Therese
moreismore, 2010-01-01
Vad kul med en intressant diskussion här på styleroom.
Jolly skriver att inredning inte bara är blommor och fest och visst är det så.
Med så många inredningsintresserade på ett ställe tycker jag verkligen att det borde finnas utrymme och intresse för den här typen av diskussioner.
Utan folks personliga tankar, åsikter och kval inför inredningen och utan diskussioner i forumet tycker iaf jag att Styleroom blir ganska platt.
Vad det gäller konstruktiv kritik så tycker jag att det är ett känsligt ämne. Själv skulle jag inte ge konstruktiv kritik om inte någon har bett om det.
Future, 2010-01-18
Jag gillar vitt! Och beige också. Och som vanligt så finns det alltid någon s.k. expert som ska berätta för mig att jag inreder helt fel. Men det struntar jag i för så har det varit de senaste tjugofem åren. Jag påverkas av trender. För det mesta lite senare än andra vilket innebär att jag aldrig är helt inne.
När det vita tillsammans med lattefärger gällde förra gången hade jag färg på allt. Laserat gult, terrakotta, grönt! När jag börjar måla vitt då är det andra färger som gäller.
När jag köper lackad furu är det antikbehandlad furu som är poppis. Och när jag börjar gilla det, så är det plötsligt ek det ska vara. Nu tycker jag äntligen om ek då vill alla börja måla det vitt. Så trender kommer och går....
Just nu gillar jag som sagt vitt och beige för det får mig i en mer harmonisk stämning. Det här mörkret tynger mig så jag vill gärna lätta upp det med en ljus hemmiljö. Jag känner att jag trivs när jag kommer hem, men jag är ganska säker på att en dag förr eller senare kommer jag stå där med tapserarborsten eller färgpenseln i högsta hugg för att jag känner att jag bara måste göra om för att jag tillslut blivit så pass påverkad av att det är något helt annat som är det rätta för mig. Men det gör ingenting för det är ju resan som är mödan värd. (Bild från ninah-design.blogspot.com)
MimmiLinnea, 2010-01-18
Vilken intressant diskussion! Jag funderar och återkommer i frågan.
Future, 2010-01-19
Neppy!
Du får gärna kalla mig feg men just nu känner jag att jag trivs i mitt ljusa hem. Jag ser många klatschiga tapeter i färgbutiken och inredningsmagasin. Och tittar på nästan alla inredningsprogram som sänds på svensk tv där dessa inredningsdesigners talar om för oss att vitt är fult och tråkigt men nej jag känner ändå ingen längtan (just nu) att måla mina väggar lila, spygröna, lejongula eller chockrosa. Inte heller vill jag ha högblanka skåpluckor utan handtag, tapet bakom glas istället för kakel eller spräcklig mosaik. Jag trivs i mitt hem och tror mig veta att min familj känner detsamma. Jag har inte 3.70 i takhöjd eller öppet till nock utan normala 2.42 med normalstora fönster som inte släpper in överdrivet med ljus. Jag tycker att jag gjort det bästa av situationen och skulle Simon och Thomas knacka på min dörr skulle jag be dem dra och flyga. Mitt hem är min borg och här gör jag som jag vill. Just nu gillar jag vitt och ljusa färger väldigt mycket.
Jag respekterar dina åsikter men jag har mina. Och jag tycker att det är himla kul med inredning över huvudtaget.
Men jag håller med dig om att man skulle vilja kräva lite mer av dagens inredningstidningar. Det är mycket samma-samma. Tex vita danska hem överbelamrade med prylar som visserligen är inhandlade på auktion och loppisar men av mängden att döma så borde de ha kostat en förmögenhet att inhandla. Eller så är det avskalat tråk-tråk utan personlighet över huvudtaget.
Velouria, 2010-01-20
Ett hem behöver inte vara färglöst bara för det är vita väggar, beror ju på vad det är för möbler, accessoarer osv. Du behöver inte måla en vägg i en viss "färg" bara för att få in mer färg. Väggarna definierar inte hemmet helt, det gör även materialval och annat innehåll.
Feg färgsättning för mig är när allt går i ungefär samma färger. Vilket inkluderar allt från lattegrottor, totalvitt till helsvart. Inte enbart väggarna utan helheten syftar jag på då.
Den "fegaste" väggfärgen, enligt mig, är att välja beige. Det är mellantinget mellan att inte våga ha vitt eller inte våga mer färg. Beige för mig är tråkigt, precis som när allt går i samma färg. Allt flyter samman i rummen, något beige har en tendens att göra med allt också. Fram med mer kontraster säger jag.
isa84, 2010-01-20
neppy!
jag tror att du har hakat upp dig på att vitt ska vara trendigt å kallt.
din syn på att alla som väljer vitt gör det för att dom blir påverkade av tidningar och vad andra tycker.. jag håller inte med dig och tycker att denna diskution bör få ett slut någongång.
men är det så folk tänker då, att det blir för dyrt att måla om så jag köper färgade möbler/föremål/tyger istället?
som du skrev till februari här nedan.
det handlar inte om att vi/jag som har vitt tror att det blir billigare genom att köpa färglada accenter. att det är därför vi inte målar väggarna i stället.
eller att vi/jag skulle vara större miljöbov/miljöbovar för att vi/jag gillar att förnya.
det du har ditt hem har du tagit in i hemmet för att du gillar det.
det får dig att må bra väcker ett minne, förenklar din vardag m.m
varför skulle ditt sett att inreda ditt hem på var mer rätt en vad jag eller vissa andra väljer att ha i våra hem.
tror du på fullaste alvar att många målar väggarna vita för att dom inte vågar använda färg?
och att dessa "trendmänniskor" har vitt hemma bara för att det är så i många tidningar.
tror du att vi skulle hoppa från en bro!? om grannen gör det?
att sitta och diskutera om det är rätt eller fel att ha vita väggar! vart kommer du ni med det?
har du valt att ha vita väggar i ett hem, ja då finns det vell en anledning.
vad är rätt eller fel? vem sitter på makten att avgöra det?
mitt val av vita väggar är noga utvalt och genomtänkt.
jag gillar vitt trivs med vitt och tycker att det är mer efektfullt med färger på textiler i mitt hem. en att ha en elelr två väggar som jag ska behöva måla om efter humör hela tiden.
att vitt är kallt och opersonligt för att det skulle klassas som trendigt är rena nånsen.
ingen färg är tråkig! det är vad du själv trivs med som gör ett rum levande.
belysning rätt belysning får en färg att skifta i alla möjliga nyanser och stämmningar.
även fast att den är bar vit.
och att vitt skulle se skitigt ut förstår jag inte vad ni menar med?
skulle gråaväggar eller röda se mindre skitiga ut med åren?
vi har målat med badrummsfärg på alla väggar i hela huset.
jag kan torka av dom med skurmopp om jag skulle vilja.
att byta accenter till bar rött från blått ec, det har den personen som gör det valt av en anledning.
men allt och alla som har med accenter och vitt att göra, byter enligt er på grund av påtryckningar från trender och media m.l.f
ni tror inte att det finns en sådan lätt anledning att folk byter färg för att det gör dom glada?
många av oss som har och använder en accentfärg i huset under korta perioder använder oss av återvinningsefekten.
vi har hittat ett sett som får oss att må bra och som fungerar i våran vardag.
många byter från att ha haft gult i köket till att ha det i vardagsrummet. för att sedan rotera det vidare till nästa rum och sedan blanda runt färgerna på det settet.
vissa nya saker köper man nytt andar saker återvinnen man från rum till rum.
vissa saker säljerman och köper nytt begagnat för samma peng.
andra har råd och vill lägga ner pengar på nya saker, för att dom har valt det.
andra går ner i soprummet för att dom väljer det!
vem ska säga att det är rätt eller fel?
att inspireras av andra och att kunna inspireras av varandras hem det är vell bara ett sett att utvecklas och se nya lösningar med?
vartför ska allt var så rätt eller fel hela tiden?
vem bestämmer om du är ute eller inne?
varför ska man haka upp sig på folks val att inreda och leva?
att vita väggar skulle var mer och en större trend en svart eller blått!
vem är det som säger det?
media? om du skulle fotta sveriges alla hem tror du att det är sp mycket vitt överallt då?
vem är det som blir påverkad av media? vi som väljer att ha vitt? eller ni som har valt att trender är fel och ska inte följas och är tråkigt.
om vitt klassas som en trend färg, ja ha och! det gör ju inte att man gillar det mindre för det?!
vissa säger att vitt inte ens är en färg. ne he då väljer jag att ta tomma väggar i sådant fall.
det är förmycket fokus på fel saker i era diskutioner enligt mig.
för mycket skitkastning och skitsnack om vad folk väljer.
låt alla ha det som dom vill.
inte skriver jag inlägg till dig och undrar varför du har satt upp skåpenså som du har gjort i sovrummet neppy!?
och säger att det ser fördjävligt ut och undrar om du inte hade vattenpass hemma när du satte upp dom?
vissa av oss respekterar andras val! om du vill ha skåpen så och ser dom så varje dag, utan att iretera dig på dom. varför ska jag yttra mig och klanka ner på dina val då?
när du förmodligen har valt att sätta dom så av en anledning.
antagligen för att du gillar det och det är vell endå huvudsaken då det är ditt sovrum du visar upp eller hur?
vad jag tycker är rätt eller fel hör inte hit, för det är inte mitt sovrum som jag har valt att dela med mig inspiration av, utan ditt.
det jag väljer att visa är det jag har valt att leva med och trivs med.
är det så att många kan hålla på att störa sig på mitt och andras sett att inreda på.
ja ha grattis säger jag bar då!
det visar bar på att ni tydligen är lika lätt påverkade och tråkiga som alla oss andra som väljer vitt..
nu är jag trött på att läsa en massa skit och smuttskastning av folks val.
låt folk leva sina liv och göra sina egna val. för era ord är inte bättre en någon annans!!! heller inte mina..