Hej,
Jag letar efter en kommod eller ett skåp med plats för både handfat och tvättmaskin. Antingen genom att ställa maskinen i ett skåp (bifogad bild) eller liknande denna lösning: http://pwn.nu/bad/478197.jpg
Om man köper två granit-/träskivor och sätter ihop, hur fixar man då snygga luckor/lådor?
Tacksam för tips,
Kristian
Future, 2010-01-07
Jag föreslår att du tänker "kök" med vanliga IKEA-lådstommar och avlopp. Istället för diskmaskin har du tvättmaskinen. Då kan du välja bänkskiva, handfat, lådfronter, luckor, täckskivor etc. efter din egen smak. Och det behöver inte bli några problem med hur du ska fästa lådor och dörrar. Ibland är det tyvärr billigare att köpa färdigt på Ikea än att köpa virke och bygga helt själv. Lycka till. Låt oss gärna se det färdiga resultatet.
Future, 2010-01-07
En tanke till. Min erfarenhet av tvättmaskiner är att de kan röra sig mer eller mindre vid centrifugering. Om du ställer den i ett skåp så ska du se till att den har gott om utrymme runt sig så att den inte slår i vare sig väggar eller lucka vid centrifugering. Kan tänka mig att det kan bli ett väldigt störande ljud i så fall även om tanken var den motsatta att det skulle bli en tystare tvätt.
paddaw, 2010-01-07
Tacktack för tipsen. Frågan är hur IKEAs köksprylar trivs i badrum.. men det är klart, man slafsar med vatten i köket också :)
isa84, 2010-01-07
jag håller med futures tipps.
att använda sig av köksskåp är den bästa lösningen. stommarna är inte anorlunda, och tål inte mindre vatten.. jag skulle dock tippsa dig om att inte använda botten på skåpen. låt tvättmaskinen stå på golvet för bästa stabiletet. om du inte köper ett skåp med ett extra utrymme på minst 20cm, som du sedan fäster satan i väggen.
vi kommer bygga en sådan lösning med köksskåp framöver.
ett tipps om man behöver mer djup en vad kökskåpen har är att inte använda täckskivan som är till som rygg i skåpet. bygg på skåpstommen med en passbit på 10cm fäst sedan täckskivan på den. ett enkelt och oftast bortglömt tipps på en enkel lösning på att få extra djup på ett skåp.
det är både billigare och snyggare och enklare enligt mig att använda köksskåp.
ytorna utsätts aldrig för så pass mycket vatten att stommarna skulle bli dåliga på nåt sett..
lycka till ska bli kul att se slutresultatet.
Future, 2010-01-07
Aha, Uppfattade inte att det var i ett badrum tvättmaskinen skulle stå. Trodde det var i en tvättstuga. I så fall blir det kanske lite knepigare. Jag hade ett skåp stående under ett handfat och det blev totalt förstört då ungarna var inne och tvättade händer och slabbade rent generellt. Det vara bara att ta bort. Hade det bara varit vuxna i hushållet hade det nog fungerat bättre.
Men jag tror ändå på stommarna som bas sen kan ju skivan behandlas med tex båtlack i flera omgångar eller kanske fernissa. Likadant med täcksidor och luckor. Jag hade nog testat. Ikeas stommar är billigast mig veterligen och håller faktiskt standardmått. Visserligen bara två (2) standards av fyra (4) möjliga men ändå. Det betyder att man oftast kan hitta passande luckor hos de dyrare tillverkarna om det är mer intressant.
paddaw, 2010-01-07
Tack igen för era idéer. Jag kommer att använda en totalare för att renovera badrummet så jag skall även kolla om dom kan bygga nåt kul. Om jag inte hittar en färdig lösning.
Kanske bäst att fixa något liknande bilden som jag bifogat. Så kan man använda fullsize-maskin utan att den står och skakar i nåt skåp.
Velouria, 2010-01-07
Bilden du visar tycker jag också borde kunna gå lätt att återskapa med bänkskivor (från Ikea eller annat byggvaruhus) och sen någon köksstomme från Ikea där vid handfatet.
I mitt badrum har jag något från Myresjö, men det är samma sorts stommar som Ikea ändå, och samma som Myresjö har i sina kök, och det har inte varit några problem med kvaliteten. Är du rädd för fukt går det att täta med silikon på extra känsliga ställen.