Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Inreda från scratch?

Proteser

Proteser SE

Publicerat för nästan 11 år sen
Följ

Nu har mitt ex fått en lägenhet och snart kan jag börja fixa egna möbler (det enda som blir kvar är sängen, sonens möbler och skrivbordet) och inreda mitt hem som jag vill ha det. Till köket har jag hittat bord, stolar och annat som passar budget, smak och färger perfekt och sovrummet har jag också ganska klart för mig. Det som är kvar är den inre hallen, där man hänger av sig kläderna, och vardagsrummet.

Men då har jag ju detta problem: hur fixar man ett trevligt, personligt hem från scratch utan att behöva gå i flera månader utan det nödvändigaste? Om det vore möjligt skulle jag inreda med en väl avvägd blandning av ikea, moderna designklassiker, second hand, kuriosa och enstaka slitna antikviteter. Men utan bil är det svårt att hämta Blocketfynd, åka på loppisar och gårdsauktioner och handla second hand-möbler på större ställen i utkanten av stan. Dessutom kommer jag ju faktiskt behöva praktisk klädförvaring i hallen, bokhyllor och soffa ganska omgående. Jag har helt enkelt inte tid att gå och samla på mig gamla möbler som passar och är praktiska ihop, speciellt inte med varannan-vecka-barn och heltidsstudier. Det får bli en del ikea. Budgeten är väl rätt bra, men med tanke på hur mycket som kommer fattas kan jag ju inte bränna 40 000 på en skojig soffa, eventuellt köper jag en snygg designfåtölj som en mindre investering. Jag har inte heller någon lust att köpa saker snabbt med grundinställningen att jag ska byta ut det direkt. Men samtidigt vill jag inte sitta här med (hoppas jag inte trampar någon på tårna nu) vita väggar och en fondvägg, en massa ikea och lite Bolagret och en grå, kantig soffa till det.

Har ni några tips eller tankar? Fler butiker/nätbutiker med varierat utbud, rimliga priser och hemkörning? Bra second hand i centrala Göteborg?

Vilsons

Vilsons, 2010-02-05

Jag är i precis samma sits. Jag har valt att ha det väldigt sparsmakat med grejer. Jag har köpt det jag verkligen behöver i väldigt diskret (tråkig, vit) stil, typ som en vit expidit bokhylla från Ikea. Allt ser väldigt kalt ut, MEN, när jag väl får lite pengar över lägger jag den på någon rolig och originell detalj, helst second hand. När rummet är så intetsägande i övrigt lyser den nya saken verkligen upp och jag kan gå och glädjas åt den mycket mer eftersom jag inte köper allt på en gång.
Hellre kalt ett tag än köpa massa saker man kommer tröttna på, känner jag.

Jag förstår att du inte orkar släpa runt på massa second handgrejer utan bil, men jag har kommit på att man faktiskt kan få med sig ett litet sidobord, eller en golvlampa, en vas i betong, och massa andra saker, på bussen. Kanske släpa hem en sådan sak varannan vecka eller så ? :)

Proteser

Proteser, 2010-02-05

Tack för kanontips!

Fick lite bråttom att hämta lillkillen där så jag hann inte utveckla det så mycket, men den tanken har jag också haft, att man kan köpa småmöbler, vaser, ljusstakar och annat allteftersom man hittar i second hand- och antikaffärer och ta med. Jag har inget körkort heller, så jag skulle få be någon om att låna ut bil och dessutom köra mig, vilket känns lite sådär.

Vilsons, håller helt med om att det är bättre att ha det trist ett tag och låta grejerna komma i långsam takt. Tror mitt största problem är att hitta en soffa, som ju syns även när man börjar få det ombonat, som jag kommer trivas med även senare. Skulle vilja hitta en grön (då skulle den gärna få vara kantig!) men det är tyvärr mest grått, svart och eventuellt någon röd nyans som inte passar mig riktigt.

Jolly: Jag bor vid Redbergsplatsen. Det finns ju en fin butik här, men den är nog rätt dyr och sist jag kollade hade den fysiska butiken bara öppet en kväll i veckan. :)
Myrorna vid Järntorget och småbutikerna i Haga och på Andra Lång kan man ta någon dag också, men Myrorna känns som att man i och för sig kan hitta saker på men man ska ju samtidigt ha tur om man hittar något man gillar bland lite allt möjligt som folk gjort sig av med. Andra Lång-butikerna har jag ingen koll på, vet inte om man hittar mycket där? I Haga har jag däremot hittat en del mässingsljusstakar, vaser och annat. Kan tänka mig att åka lite också, så länge det finns spårvagn, om du har något bra tips. :)

Proteser

Proteser, 2010-02-06

Jo, problemet med Haga och Linné-butikerna är väl att de vet att det finns de som är beredda att lägga massor av pengar på en sliten byrå. Hittade en jättefin hattask i Haga, förväntade mig att den skulle kosta kanske 50 spänn eftersom den inte bara var snyggt sliten utan också lite trasig, men den skulle de ha över 200 för. :/ Backaplan har jag alltid kopplat ihop med Elgiganten och liknande och har aldrig varit där. Hade ingen aning om att det fanns second hand där, men då ska jag kolla upp det! Angered, Bellevue och Kviberg är ju också åt mitt håll, så där kan jag nog leta.

Butiken jag syftade på är en liten på Ånäsvägen. Men det är ju inte en sådan butik där man kan hitta underbara grejer som folk gjort sig av med och betala en hundring för en möbel, utan det är designlampor, teak och string, antagligen rätt dyrt skulle jag tro. Verkar vara någon designintresserad som letar upp riktiga godbitar och säljer där. Jag känner väl att jag skulle kunna lägga lite mer på något som verkligen är ovanligt och som jag blir rejält förtjust i, men det är klart att det roligaste är att hitta udda grejer som någon "slängt"!

Proteser

Proteser, 2010-02-07

Speciellt med tanke på att ägaren antagligen köpt det mesta av folk som inte alls vet vad de kan få för grejerna och ökar priset med några hundra procent först. :P

Idag fick jag hur som helst veta att jag (om far min håller sitt ord och kommer och hälsar på med bil framöver och tar med sig bordet) får min mosters gamla 50-talssoffbord. Tyvärr har hon målat det vitt, men i väntan på ork att ta bort färgen och olja teakbordet tänker jag måla skivan schackrutig. En bra början i vardagsrummet!

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2021

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons