Hej!
Jag är student och har därmed inte en jättestor börs och bor i en hyreslägenhet som jag inte har råd att tapetsera om i. Väggarna är beigea och tråkiga och jag hade helst velat ha vitt (som är lättare att matcha med accentfärger och bra mycket finare än beige i mitt tycke) men nu när det inte går så vill jag göra det bästa av rummet ändå.
Mina möbler är ett ihopplock som för så många andra studenter, materialen är ek och vitt och en liten byrå i valnöt, sofforna är bruna skinnsoffor. Jag vill få in mer färg och ljus men jag vet inte riktigt vilka färger jag kan kombinera så att det ser snyggt ut? cerise, gult, grönt,lila; ja färg helt enkelt! turkost och rött/orange faller dock bort.kan man ha vita gardiner och vita tavelramar på beigea väggar? eller kommer det få väggarna att se mer "smutsiga" ut? ja jag vet; man kan ha precis vad man vill, men vad tycker ni? svarta tavelramar passar ju till det mesta, men jag vill att rummet ska bli ljusare, inte mörkare..tar tacksamt emot tips på färgkombinationer och hur man gör ett rum ljusare och gladare! :)
sparris, 2010-02-11
Nu är jag ju ingen expert men om det var mitt rum skulle jag nog försöka mig på just turkos som jag inbillar mig kan ge kontrast mot det bruna/beige på ett bra sätt(givetvis beroende på exakt vilka nyanser vi pratar om här). Kanske akta mig för svarta ramar, jag får för mig att det kan få väggarna att se precis lika dassiga ut som vita...hm.
Vill minnas att senaste numret av Hus&Hem hade en färgskola, kanske du kan få fatt i den utgåvan och få inspiration och tips där? :)
Och kanske en ljus eller vit matta kan reflektera ljus och lysa upp ytterligare?
Lycka till med att få ett trivsamt rum! Vill gärna se bilder så kanske jag kan ge bättre råd!