Som rubriken lyder... Jag är mest trött på:
-Klädda skinnstolar och ekbord i matrum/matsal.
-Väggord.
-IKEA:s LACK-serie.
-Vitmålad f.d furutrapp/spaljé
-Panelgardiner
Kul att höra vad andra är trötta på så kom igen! Dock så är inte sagt att det jag är less på inte KAN vara snyggt även i mina ögon - för det kan det. Det är bara liiite för basic och vanligt =)
lingefjord, 2010-02-11
Håller med om det mesta på din lista :). Gillade bokstäver och väggord förr, nu efter att ha hängt på SR ett tag är jag grymt trött på det. Haha.
Nja, panelgardiner och ekbord med sex skinnstolar är kanske inte så vanligt som jag tror/tycker? Jag tänker mest på folk jag är hemma hos, där har nästan ALLA skinnstolar och ekbord.
Ang. Pappelina-mattorna är jag också trött på dem. Grymt trött! ;)
Proteser, 2010-02-14
Blir ganska mycket medhåll, men ok:
-Väggord (gillade jag iofs inte första gången jag såg det heller, men efter ett tag på styleroom är det så jag spyr varje gång jag ser dem), och speciellt utslitna fraser på latin eller klyschor om hemmets betydelse.
-Träbokstäver, samma som ovan.
-Kakaotavlor. Först tog det ett ganska bra tag innan jag fattade att det inte alls var samma album jag såg varje gång, och nu skippar jag oftast att titta i album om jag ser ett par ögon på första bilden.
-Enfärgade fondväggar där man lika gärna hade kunnat måla hela rummet men antagligen inte vågade (finns ett inlägg i min inredningsdagbok om saken för den som är intresserad)
-Stela kök, typ granitdiskbänk och rostfria vitvaror. Jag kan förstå meningen med stenbänkar om man verkligen är ambitiös med matlagning, men ett helt restaurangkök hemma är väl inte direkt hemtrevligt. Dessutom brukar det väl bli sådana för att det anses snyggt snarare än att den som bor där lagar mycket mat. Extra konstigt ser det ut i gamla hus.
-Vitt med en enda accentfärg på småsaker.
-Shabby chic. Gulligt att se på ett tag, men jag är rätt mätt på det.
Vad är förresten en pappelina-matta?
Proteser, 2010-02-14
Just det, jag glömde hålla med om panelgardinerna. Otroligt trist.
EmiliaP, 2010-02-15
Usch för:
- Vita sjukhus-hem
- Furu
- Trä-luckor i kök, mörkt och murrigt hör inte hemma i kök
- CaffeLatte färgade väggar
- Svart/vitt minimalistiskt
- Ogenomtänkta fondväggar
Måste nämna vitt igen, uuurk!
eva63, 2010-02-15
Jag är så himla trött på panelgardiner, plastgrejer, allt skryt om superduperdyra märken man har på sina prylar, renovering hit och renovering dit (hur kul är det när man sitter i en hyresrätt där man knappt får byta gardiner. Nej jag tycker att det ska handla mer om inredning än om hur mycket pengar man kan lägga ner när det egentligen är mest intressant med dom som tänker till och får det fint med små medel ..Orka.
Proteser, 2010-02-15
Ja, tavellister!
Sedan är jag rätt trött på vissa attityder, även om det kanske är offtopic. Till exempel blir jag så trött när jag ser albumkommentarer här på styleroom där folk vill veta var någon har köpt den och den prylen.
Och album från hem där det uppenbarligen bor två stycken men där den ena verkar ha tagit kommandot helt och hållet när det gäller inredningen. Har sambon tur får han kanske skruva upp tjejens egendesignade lampa/möbel/whatever (och sedan kallas slö i albumet för att det krävdes två veckors tjat). Visst kan det vara jobbigt om man gillar helt olika stilar, men ska man bo ihop får man väl inreda var sitt rum eller stå ut med den andras fula soffa.
tvillingmor, 2010-02-15
JAG har ekbord med klädda stolar
JAG har panelgardiner
JAG har långa köksbeslag/stålpinnar
JAG har tavellister
JAG har vägg ord
MIN dotter på 5 har ett rosa flickrum (som hon valt själv)
Undrar just hur de ser ut hemma hos er eftersom man tydligen har en inredningstil som många har tröttnat på.. hmm?
Fokusera på de positiva istället för visst är de väl roligare att göra andra människor glada än ledsna?...
EmiliaP, 2010-02-15
Jag vill poängtera att alla har olika smak. Det jag tycker är fult tycker en annan är fint, och tack och lov för det! Usch så trist om alla hem hade sett likadana ut!
Proteser, 2010-02-16
Tvillingmor: Det är tråkigt om du känner dig förolämpad av den här tråden. Jag tror inte att någon menade att basha dem som gillar väggord och tavellister - jag gjorde det i alla fall inte.
Jag tycker själv att sådana här diskussioner kan vara både roliga och intressanta. Inredningstrender kan vara rätt fascinerande, och jag hamnar ofta i diskussioner om sådant som plötsligt syns överallt. Vad är grejen med DET? Hur kommer det sig att just det blev så hypat? Hur gick det till när halva Sverige började måla en vägg i varje rum brun?
För övrigt fyller ju Styleroom flera funktioner. Förutom att man kan få idéer och bilda sig en uppfattning om vad man gillar, kan man upptäcka vad man inte tycker om och varför. Visst är det trevligt om man kan göra någon glad, men det skulle väl bli rätt trist om det BARA var tillåtet att säga "gud vad snyggt". En forumsdiskussion är ju också en annan sak än att skriva "fan vad fult, jag hatar tavellister" i någons album utan att ge någon konstruktiv kritik.
För att hålla mig till det jag själv inte är förtjust i från din lista:
JAG är trött på tavellister därför att de oftast inte håller upp (större) tavlor utan är hyllor åt små prydnadssaker eller extra snygga böcker.
JAG ogillar väggord dels för att jag tänker mig att man måste tröttna på dem inom en månad, dels för att just det verkar vara något man skaffar för att man sett det hos någon annan (en lampa, till exempel, kanske är vanlig i butiker och det kan hända att många samtidigt ser just den och vill ha den utan att ha sett den förut, däremot känns det osannolikt att tusen personer oberoende av varandra kom på den unika idén att de kanske skulle ta och skriva "amor vincit omnia" på väggen).
JAg ogillar panelgardiner för att jag har svårt för raka linjer i inredning, och för att jag inte tycker de ser ut att fylla så många av de funktioner jag menar att gardiner borde ha (dämpa drag, mjuka upp ett kantigt fönster etc) utan bara blir en pryl som hänger i fönstret.
JAG kan också ha helt fel i ovanstående.
Varför just du har panelgardiner och långa köksbeslag vet bara du. Alla tycker vi olika, det finns säkert något du tycker är tråkigt eller uttjatat också. Hur det ser ut hemma hos oss? Antagligen inte helt unikt. "Personlig blandning av loppis, arvegods och nytt" är nästan en identifierbar stil som alla andra.
sparris, 2010-02-16
Jag skulle gissa att det är känsligt att säga att man ser något man kanske inte personligen tycker är så fint i någon annans hem för att ens hem är ett uttryck för ens jag till ganska stor del.
Å andra sidan, lägger man út bilder här till allas beskådan så kommer det ju statisktiskt sett alltid finnas någon som inte känner så mycket för det man visar.
Jag skulle säga att det är ok att lämna 'negativa' omdömen om man kan göra det på ett respektfullt, snyggt sätt och vet med sig att man skulle säga samma sak om man hade personen i sin närvaro. Men enbart slött diss känns fel.
Det är en svår balansgång, men har man bara vanlig hyfs för ögonen när man kommenterar så blir det nog rätt. Non? :)
(dock har jag nog missat mycket av det neggiga eftersom jag inte varit aktiv här speciellt länge)