Eftersom styleroom i sig är en sajt där man lägger ut bilder på sitt hem och får kommentarer (eller ja, komplimanger) så funderar jag förstås över vem är det man inreder sitt hem för.
Är det någon som har ett speciellt bekräftelsebehov och vågar erkänna detta? Finns det folk som går i spinn så fort de får ett medelande med "Du har en ny albumkommentar"? Drömmer ni någonsin om att se ert hem i en inredningstidning?
Hur är det med era grannar och vänner? Städar ni ert hem innan rörmokaren ska komma i rädsla om vad denna ska tycka om ert hem?
Jag själv kan börja med att erkänna att det knappt är någon som besöker mig som lägger märke till mina tavlor och illustrationer, och detta svider ibland, särskilt när föräldrarna inte ens imponeras. Jag städar och fixar aldrig mitt hem bara för att någon ska komma över på snabb visit, jag har inget behov av att visa upp. Däremot ursäktar jag mig inför vänner och bekanta om alla lister som fattas och ursäktar med att jag är mitt uppe i renoveringen (dock tror jag det är min lathet jag skäms över, och inte hur lägenheten ser ut).
Korta albumkommentarer som "snyggt" gäspar jag åt och kommentarer som berömmer min kreativitet blir jag jätteglad av att se!
Styleroom för mig är främst en inspirationskälla och ett diskussionsforum kring inredning, att se kommer före att synas för mig.
PIM, 2010-02-16
Av nån konstig anledning så städar jag ALLTID när mamma kommer. Hon är helt övertygad om att jag alltid har fint städat hemma. (vilket iof stämmer till viss del då jag är allergisk mot ansamlingar av papper och kläder.)
Min smak växlar fort, jag är en köper och säljer på blocket ganska ofta mestadels möbler. Jag trivs med förändringar och älskar att renovera. Allra bäst älskar jag att se när det jag har tänkt ut blir precis som jag tänkt mig.
Anna.Belle, 2010-02-16
Jag ser mitt hem som ett pågående experiment.
Inrednig har utvecklats till ett ganska stort intresse, och jag gillar att klura ut olika lösningar, och få den där känslan av att jag "hittat rätt".
Det är väl ett sätt att leva ut min kreativa sida...
Men jag inreder för min egen, och familjens skull. Att vi ska trivas och må bra.
När jag blev medlem på Styleroom så kan jag erkänna att jag blev själaglad över nya kommentarer!
Men det var av den anledning att jag i min närhet inte har en endaste människa som intresserar sig för inredning på samma sätt som jag, och då var det skönt att få bekräftat att man inte var totalt ensam i världen att gilla gamla prylar och andrahandsfynd.
Men nu känns det ganska trist med kommentarer, det är roligare med diskussionsforumen.
Jag tycker ju själv att vi har det någorlunda fint hemma och det räcker som bekräftelse idag. Att ha album hjälper ju dock att hitta likasinnade, vilket är positivt!
Jag mår inte bra av oreda och kaos, var sak på sin plats är metoden för mig.
Lugn och ro hemma, då mår jag som bäst!=)
Vi städar inte inför besök.
Velouria, 2010-02-16
Jag inreder för mig själv, för att skapa en plats där jag verkligen trivs och känner mig helt hemma, och allt ska fungera praktiskt också. Sen gillar jag inte när det är rörigt eller mycket saker framme, försöker därför hålla det på ungefär samma nivå, annars mår jag dåligt av röran. Men jag brukar städa lite extra om jag vet någon ska komma. Det är mest för min egen del, jag gillar det egentligen allra bäst när det verkligen är städat. Men det gör mig inget att ha halvfärdiga projekt framme eller en slarvigt bäddad säng.
Mmmary, 2010-02-17
Spännande fråga!!! Absolut vill jag/vi ha coolt, snyggt och mysigt för att "visa upp" när vi har gäster, men mest är det ju bara vi två (+ lillen) hemma och vi älskar att sitta hemma och njuta av hur fint vi har det. Vi gillar även jakten på nya möbler/färger/tapeter och att förändra hemma.
I övrigt är släkt och vänner viktiga: När vi pratar inredning så ser vi alltid framför oss hur det blir när vi har mycket folk hemma. Vi vill ha stora möbler för middagsbjudningar och fika. Så vi inreder mycket för att kunna umgås.
Städning: Vi har nästan alltid uppstädat och ljus tända när gäster kommer. Jag tycker att det känns bra och är en fin gest, men hinner man inte så hinner man inte och vi har det ganska dammigt : (
SR är roligt. Det är kul att se hur fint alla har det. Vår bekantskapskrets är inte så inredningsintresserade. Jag blir glad för album-komplimanger och vill inte ha negativa kommentarer i albumen!! Det är självklart kul om någon blir inspirerad av oss.
arvid, 2010-02-17
Kul diskussion och något man kanske inte alltid har klart för sig. När jag flyttade tror jag att jag ville göra det mainstream just för att det skulle bli lättare att sälja i slutändan. Sen började jag svänga och vill ha det mer personligt. Nu är det en blandning av allt och det ser ut som skit men jag ska ta tag i allt när inspirationen infinner sig. Lyckligtvis finner man mycket på SR.
Jag skulle egentligen vilja ha roligare färger på väggarna men vågar inte inför den dagen man ska sälja...och nej, orkar inte måla om innan. Gillar mkt färger men vi svenskar är ganska traditionella vad det gäller färger. Inget fel i det, bara att konstatera.
sparris, 2010-02-17
Hmm oj.
Spontant skulle jag säga att jag inreder för min egen skull. Jag bor ensam och har ingen annans smak att ta hänsyns till eller samsas med vilket är väldigt skönt. Målet med mitt inredande är den känsla av frid, avslappning och lycka jag får när jag har det fint omkring mig.
Tycker dock om att ha mina vänner här även om det inte blir så ofta då vi bor lite långt ifrån varandra som det är nu. De verkar tycka jag har det fint hemma men jag inreder inte för deras skull då vi i mångt och mycket har rätt olika smak/ideal.
Jag har extremt svårt för dammhögar och skräp här hemma så jag kämpar ständigt med min slarviga sida, men jag måste hålla på rätt mycket då jag har ett gäng katter och det håras ganska glatt här hemma. Mattor eller gardiner som hänger ner till golvet är inte att tänka på.
Vid eventuella besök brukar jag snabbstäda och ta bort det jag själv inte skulle vilja mötas av när jag kliver in hos någon annan. Tycker det är äckligt med smetiga tvålkoppar och liknande så jag ser till att ingen ska behöva stå ut med sånt här.
Jag tror att vi alla innerst inne blir glada av albumkommentarer och svar i forumet-vi är ju sociala varelser som vill ha kontakt och på ett eller annat plan få bekräftelse. Ser inget fel i det. =)
Få mitt hem publicerat i inredningstidning tror jag aldrig kommer hända. Har inte funderat i de banorna förrän nu.
limpan, 2010-02-18
Inredning är en hobby för mig och jämför det ungefär med en konstnär som målar ett verk. Alltid kul att visa upp och få kommentarer både på Internet och på riktigt, men främst är det för min egen skull då jag mår bra i den miljön. Kan nästan tycka det är "jobbigt" att vara hos folk där det ser ut som fan, kan bero på att jag är perfektionist. Skulle inte klara av att bo i en miljö av furu- och IKEA-möbler även om ingen annan skulle sett mitt hem. Förr var Styleroom roligare för mig och brydde mig mer om kommentarerna, tycker kvaliten på inredningen blivit lite lägre på Styleroom, dock är jag fortfarande hyffsat aktiv.
XXJessikaXX, 2010-02-18
För mig är inredning också en hobby, nåt jag gör för mig själv men visst är det kul med komplimanger! Försöker dock inte ta inredningen för allvarligt, kunde väl ibland störa ihjäl mig på saker som kändes fel eller felplacerade möbler, eller färger som jag tröttnar på. Tycker själv Styleroom inte ger lika mycket som förut, vet inte om det var nyhetens behag av att ta del av många hem som svalnat men numera är det sällan jag ser ett nytt hem som känns överraskande och fräscht. Blir dock lika glad varje gång någon kommenterar positivt och visst finns det guldkorn här, men de favoriter jag har uppdaterar väldigt sällan många av dem, haha, och jag är inte bättre själv.
limpan, 2010-02-18
neppy!
Det var mindre skit rent ut sagt, vissa hem förstår man inte ens varför folk tar foton då det ser förjävligt ut. Svårt att beskriva, vill heller inte hänga ut något speciellt album då det känns lite taskigt. Det var roligare inredning helt enkelt. Man ser hur vissa försöker, men blir helt fel. Lackhyllor, Bellus Magnum, väggord, ekbord med ekstolar i skinn, kanske ok, men vansinnigt tråkigt.
XXJessikaXX, 2010-02-19
Limpan, håller med dig men samtidigt tycker jag väl att det ska finnas plats för alla hem här. Har dock myyyycket svårt att förstå hur man vill visa upp sitt hem med strykhögar och disk framme, det är väl ingen som sätter ut en bild där man är hålögd och pluffsig på Facebook till exempel?
Numera blir jag mer inspirerad av att glo i heminredningsmagasin ärligt sagt.