Jag fick lite möbler som stått på min farmors vind och en stol som jag nu vill måla vit, kanske lite shabby chick aktigt! Har ni några tips om vad för färg man ska använda? Ska man rolla eller måla med pensel? Kan man spraymåla? Stolen ser ut att vara i plywood eller något och den är i ganska fin skick! Ska man slipa först? Kan man måla på benen i metall och vad ska man ha för färg då?
Cammi72, 2010-02-20
I en annan vinkel.
Velouria, 2010-02-20
Det ser ut som en Eames-stol, är det en äkta eller kopia?
Den är ju hur fin som helst som den är nu, tycker inte du ska måla den utan bara isåfall renovera upp träet till finare skick om det behövs.
Solbacka, 2010-02-20
Hejsan! Jag har själv målat en gammal stol. Först slipade jag den med sandpapper för då fäster färgen bättre. Sedan är det bara att måla 2-3 ggr. Ang. vilken färg man ska välja är jag ingen expert på. Jag tog en matt som jag sedan skrapade bort på olika ställen så det ser lite "chabby chic" ut. (se mitt album "Ommålade möbler").Färgen på benen beror på vilka färger du har i rummet för övrigt. Svart kan bli en bra kontrast. Spraya benen och rolla träet.
Detta är mina tips... Lycka till!
Cammi72, 2010-02-21
Jag har ingen aning om vad det e för nå märke, tror det finns nå emblem och nån klisterlapp på under sidan om jag inte minns fel.
Kollade i ditt ommålade möbler album och det såg fint ut! Svart bryter nog av fint mot det vita. Ska till Biltema och kolla efter spray färg imorgon!
Velouria, 2010-02-21
Innan du målar kolla upp vad det är för en stol. Om den är märkt med något kan du ta reda på det lätt, och om du målar stolen kommer du förstöra ett eventuellt värde på den, så kolla upp först vad det är för möbel du tänker måla över.
Det är verkligen inget fel på den som den är, snarare tvärtom.
MimmiLinnea, 2010-02-21
Instämmer med februari! Kolla upp stolen innan du målar den, om den har ett värde kan du ju sedan välja att måla iaf för att du gillar den, eller sälja den och köpa en eller 5 andra stol att måla istället...
Solbacka, 2010-02-21
Jo visst kan det vara värdefullt... Något som kan vara mer värdefullt är ett minne, en sak som någon när och kär har haft i sitt hem. Vill man då spara på "minnet" så brukar jag tänka att jag hellre gör om saken så att den passar hemma hos mig än att den står undangömd i ett förråd. Visst kan man sälja den men pengar är inte allt...
Även om det inte är original så har man minnet kvar.
Velouria, 2010-02-21
Men varför inte behålla den i original om den ska vara som ett minne? Allt behöver inte göras om helt, eller målas över totalt, för att passa in. Det finns en charm i att bevara/restaurera originalskick också.
När jag säger värdet på stolen är det heller inte enbart pengar jag syftar på utan att bevara stolen för vad den är. Gör du om den helt försvinner stolens tidsenliga estetik.
sparris, 2010-02-22
Det där skulle ju kanske kunna vara teak...vilket känns väldigt synd att måla. Slipa och ge den en omgång teakolja är mitt förslag. Allt gammalt måste inte dränkas i vitfärg. Allt blir inte 'shabby' bara för att det är vitt.
Cammi72, 2010-02-23
Först å främst tycker ja att vitt är snyggt! jag håller med dig solbacka, ett minne är mer värt än pengar. Men det verkar i alla fall vara en sån stol som ni säger, när man kollar undersidan, men jag tänker nog fortfarande måla den. trä färgen är ganska mörk och jag har bara ek färgat i mitt hus så jag tycker det kommer skära sig, därför vill jag måla. stolen kommer vara perfekt att ta fram när mina barnbarn kommer på besök!