Jag undrar om ni andra som har tavelväggar eller många tavlor uppspikade på väggen mätt ut exakt placering innan ni spikat eller om ni, som jag, har massor av hål bakom varje tavla. Mina tavlor hamnar alltid för högt, för lågt,för långt till vänster eller för långt till höger och skulle man tagit bort alla tavlor på tavelväggen hade det sett för jäkligt ut. Gör det det hos fler eller är det bara hos oss...?
finasaker, 2010-03-07
en fråga till.. hade ni gjort om tavelväggen så att tavlorna formar en rektangel med helt raka ytterkanter o kanske malat en rektangel i någon färg bakom o en bit runtom som en färgad yta för tavlorna?
Velouria, 2010-03-07
Tycker din tavelvägg är snygg som den är, allt behöver inte ha raka linjer för att se bra ut.
Precis som neppy skriver får du utgå från upphängningen, mäta, och sen märka ut på väggen. Den bästa sortens ramar, enligt mig, har klammer och ståltråd för uppehänge och då går det också att justera höjden på tavlan om du blir missnöjd. I viss mån även i sidled.
För större tavlor brukar jag alltid använda två spikar/skruvar/krokar per tavla för att ge större stabilitet. Ett fäste ger för dålig balans. Ibland använder jag även det för mindre ramar.
finasaker, 2010-03-08
tack för era svar. ja meningen med vår tavelvägg är ju att den ska byggas ut i all oändlighet och inte bli klar så en rektangel går inte att göra även om jag tycker det är snyggt..
Spikhålen syns inte men finns där under varje tavla, hehe. Men det är ju mest jag som vet, och så nu ni förstås..!