Hej alla.
Mitt första inlägg blir en fråga.
Jag ska flytta in till min första lägenhet 27mars i hjorthagen och i dagsläget är det stavparkett, gammalt och i väldigt fint skick, ek.
jag har alltid haft en förkärlek till vitt golv, vit nyanserat golv och tänkte hur man nu lättast kan göra om mitt golv till något liknande, vill ha så mycket vit nyans som möjligt men att man fortfarande ser det gamla ekstavparkett golvet under
Slipa golvet är grunden så långt har jag förstått det sen kan man olja med vitpigment i, finns dessa med olika grader av vitt koncentrat i så man slipper måla om det flera gånger.
det är just det att jag vill slippa måla om det flera gånger innan resultatet blir bra, även slippa att slipa om golvet mellan dessa gånger.
Min idé är att slipa golvet med riktiga maskiner sen måla på vitolja eller vit lack och sen att det är klart samtidigt som det är fint och håller sig så i ca 3år.
Mvh Robert
isa84, 2010-03-08
Hej! mitt tipps är att ringa till en golvslipare, som får se kolla på ditt golv och se hur många ggr golvet är slipbart.
Dom kan visa dig olicka tekniker på prover samtidigt på platts.
Det finns en mängd olicka sett att få ekparkett att se vitlaserad ut till att uppnå ett helvit resultat.
När det gäller just ek så har du oändliga valmöjligheter.
nåt som jag själv tycker är både snyggt och praktiskt är att olja in golvet med en vit timberex olja och sedan lägga ett matt torrlack över.
Då blir det både hållbart och reptåligt.
vilken glans du vill ha på golvet bestämmer du bara innna topplacket läggs ut.
Att hyra slipmaskiner själv kan man alltid göra.
Dock är dessa maskiner lite speciella, så man bör veta vad man gör annars är risken den att golvet äts upp.
Så mitt tipps som sagt va. ring en golvslipare för en kostnadsfri ofert.
med rotavdraget och den låga matrialkostnaden som blir när dom köper ut lacket och oljan. så är det värt att lämna över jobbet till dom enligt mig.. nu har jag en far som golvslipare och har haft förmånen att få det fixat gratis, men för ett golv på ca 45kvm med matrial och allt blir kostnaden ca 100kr kvm och med roten avdragen
ca 2-4tusen. priserna varierar säkert över landet..
Hos färg butikerna kan du oxå få råd och tipps som neppy säger.
lycka till..
Nurburgring, 2010-03-08
Tack för tipsen.
Bara svårt att hinna med att besöka någon golv/färgaffär när man jobbar inne i stan och ska hem, restid över en timme etc men =) det går.
100kr/kvm är det slipning inklusive målning av golvet?
Fick ett pris på ca 1500-1700kr i sthlm för att slipa ca 35kvadratmeter, men det är bara själva slipningen med rotavdraget.
Jag vill slippa att olja flera gånger utan tänkte att han kan slipa golvet mellan kl 08-12 sen gör jag rent och målar på golvet sen får det torka 12 timmar sen att man kan gå på det undern natten igen =).
Därför vill jag använda mig av något som gör golvet så vitt som möjligt på en strykning och där något täcklager efteråt behövs att läggas som även det tar 12 timmar på sig att torka och ska efterslipas/putsas för mycket.
isa84, 2010-03-08
Jag kan inte svara på om din tids plan är rimlig eller ej.
men det låter som att du har en begränsad tid på dig som du vill att golvet ska va gjort på.
100kvm är ett ca pris som min far brukar ta, beroende på olja och lack.
så 100kr x kvm + olja/lack = 45kvm ca 4500kr
- roten på det, som är bara får dras på jobbet blir det
ca: 3000 till 3500kr för allt.
för att få din plan att gå i hop med tiden och allt. så ring till en golslipare här i stockholm. olle linds golv är jätte bra. sen har du djurgårdsförvaltningen som har en mängd bra killar med.
Be att dom kommer och kollar. hur lång tid det tar att slipa beror ju på hur golvet ser ut i dag. brukar vella ta 2tim ca. så själva slipningen matchar nog in med din tids plan.
Jag skulle dock om jag va du, låta dom olja golvet samma dag. så får dom polera in oljan ordentligt. då är golvet så pass tårt att du kan gå på det på kvällen sedan.
men låta dom lacka golvet dagen efter sedan så att det hinner torka in ordentligt.
Men det finns som sagt va jätte många olicka sätt att få golvet vitt på, jag kan inte så många själv. men har haft vitoljat golv själv som jag tycker har varit snyggt.
har sedan haft valnöts oljat med..
Du måste nog se prover för att avgöra hur du vill ha då glansen gör mycket med. ett mattare golv kräver mer vitt pigment för att uppfattas som vitt. medans ett halv vitt kan se vitare ut med en glansigare lack.
Jag tror att det blir svårt att få allt gjort på en dag. du får nu räkna med 2-3dagar.
det är ju synd att slipa ett golv och inte få det bästa resultatet på grund av tidsbrist.
Är du ute efetr att dte ska gå fort så skulle jag själv sattsa på laminat golv i vitt fån ikea i sådant fall.
ek golvet är ju levande och behöver ordentilga torktider för att få snyggt;)
Nurburgring, 2010-03-08
jätte nyttigt inlägg, tackar så mycket för det.
Jo dom har ju tundra för 79kr kvadratmetern på ikea som jag funderat på länge länge.
Men 3000-3500kr lägger jag hellre på att en golvslipare kommer och slipar sen oljar in det med vitpigmenterad olja.
måste man verkligen ha lack på detta sen ? vad är fördelen att ha en lack efter oljan torkat in?
2-3 dagar skriver du men vad är det som tar så lång tid, jag tänker att de kommer och slipar golvet på morgonen och det tog ca 3 timmar, man damsuger upp allt damm sen oljar man det och låter det torka, allt detta går på en dag? sen lacka kanske man kan göra på kvällen är det sugit in och så går alla hem för dagen och så dagen efter är det klart att gå på.
men jag kan inget om golv =)
Och vad händer om man inte har lackat golvet utan bara oljat det med vitpigmenterad olja.
golvet i dagsläget är som det på bilden.
svårt att avgöra ändå =)
isa84, 2010-03-08
det va så lite så ;)
ja jag hade slipat golvet med.
jag är ingen expert har bara varit med pappa på en hel del jobb.
men skilnaden på att lägga ett lack eller ej är både en smaksak samt praktisk fråga.
lägger man ett lack så är det alltid härdning i lacket vilket ger ett mer tålig yta.
i dag finns det en mängd med olicka vattenlacker där torktiden är kort.
varför jag sa 2-3 dagar är för att själva slipningen går oftast fort, städningen med.
tiden kan variera på torktider och så beroende på hur mycket olja som golvet behöver suga åt sig.
det vet man aldrig innan..
i bland räcker det med två lager för att golvet ska bli mättat andra gånger betydligt fler lager.
ett oljat golv bör behandlas en till två ggr till sedan dom kommande tre åren vid behov...
för att få golvet tåligt
medans ett lackat golv har färdigt skydd direkt.
dock har lacket en längre torktid och lacket kan behövas läggas i två lager med.
men som sagt va. kolla med en golvslipare, och be dom komma och kolla.¨
dom kanske använder nya typer och nya metoder.. allt förändras med dom nya oljorna som har kommit och med dom nya miljö reglerna.
så det är möjligt att torktider och olja/lack/bets har blivit bättre och starkare.
men detta va det lilla jag vet i alla fall ;)
Nurburgring, 2010-03-08
Du verkar ha en hel del kunskaper, mycket bra för mig.
Ska höra med golvkillana vad dom säger om det där.
Din pappa jobbar inte i sthlm?
Oki men isofall är att bara olja golvet ett alt om man kan behandla det kommande året eller så =) .
eftersom jag ändå ska riva väggen i köket inom sin tid så måste jag plocka ur sakerna ur vardagasrummet och kan då göra en till behandling i samband med detta.
tack tack!