Hej!
Har gått med på att organisera en flytt av kyrkans second hand till en ny lokal (som är mycket större). Problemet med den nya lokalen är att den ligger i ett skyddsrum nere i en källare där det inte finns några fönster, väggarna är i vit betong och golvet i grå betong. Det är svårt att skapa samma trivselkänsla som i den förra butiken då man inte får in något dagsljus.
Som inredare, hur skulle du ha gått tillväga i mitt ställe.
/LuckyLuke
Velouria, 2010-04-22
Se till att det blir praktiskt och inte ser rörigt ut.
Sortera upp sakerna efter användningsområde, undersortering efter färg inom området skulle minska att det ser rörigt ut. Om det är möjligt ha inte för mycket på väggarna, välj ut vissa saker att ha på display där.
Det måste lätt kunna gå att röra sig mellan alla saker, inte för smala gångar och saker inträngda i hörn som inte går att komma åt.
Kassan nära in/utgången för ett välkomnande intryck.
LuckyLuke, 2010-04-22
Hej!
Bra tips om underssortering efter färg. Tack för det.
Vilken typ av belysning ska jag satsa på? Det som finns idag är lysrörsbelysning.
Hur ska man tänka kring mervärdesförsäljning i en second hand affär. Vilka saker bör stå nära varandra för att kunderna ska se behovet efter att komplettera med någonting mer?
Bra att du nämnde det om att inte hänga för mycket på väggarna. Min spontana ide var att fylla alla väggarna med saker, men nu när du säger det, så kanske det ger ett rörigt intryck.
För att skapa ett café nere i lokalen och ta bort känslan av att man sitter nere i ett skyddsrum. Hur skapar man en sådan atmosfär? En tanke jag hade var om man inte kunde inreda ett café i ett tema? Och vilket tema skulle kunna fungera nere i en källarlokal utan dagsljus?
/LuckyLuke
lantislygdman, 2010-04-22
När jag läser secondhand butik tänker jag på ett ställe där man kan gå och rota, dra, röra och inspektera alla saker. Så jag skulle akta mig för en allt för strikt inredningsstil. Om allt är prydligt uppradat och genomtänkt i minsta detalj (dessutom kanske väldigt lite saker framme) blir det lätt att man (jag) inte köper nått. Man blir liksom rädd att förstöra ordningen på nå vis......
Så mitt tips blir att ha gärna lite rörigt så köparna själv får rota omkring och göra "oemotståndliga fynd". Angående ljuset, ska man nog ha många ljuskällor när det inte kommer in något naturligt dagsljus. Fråga om hjälp i nån lampaffär kanske..?
Velouria, 2010-04-22
Det är second hand, det behöver inte se helt rörigt och overskådligt ut bara för det. Även om det är uppsorterat är det unika saker att gå igenom för att hitta fynd. Det är inte som en vanlig butik där det finns massor av en sak, det blir "lagom" rörigt pga de unika sakerna.
Det är en källarlokal, tänk dig bort från källarlokalen och skapa något trevligare, det behöver inte se ut som ett osorterat källarförråd.
Inget dagsljus kräver bra belysning, lysrör ger en bra grundbelysning, men lätta upp det mer fler olika ljuskällor runt om i lokalen. Du kanske kan använda väggarna till det här istället, ha vissa saker på display och även lampor på väggarna.
Något som jag tycker är viktigt med café är att det ska finnas bekväma sittplatser. Undvik den här typen av stela, obekväma och ostadiga små cafémöbler.