Jag pratade med en kompis om olika matvanor, kött, vad man handlar och sånt och blev så himla nyfiken om vad andra tycker och tänker om det här.
Vad är mat för er? Vad äter ni oftast?
Vad tänker ni på när ni handlar, är det i första hand på smak, hälsa, miljö eller pris, eller lite av allt?
Tänker ni på vad det är ni handlar egentligen, hur det har producerats, vad det är på tallriken?
och varför ni äter som ni gör, är det av gammal vana, "familjetradition", religiösa/hälsomässiga/etiska skäl, osv?
Skulle vara kul om det är nån som vill dela med sig! :o)
Heminredningbutik, 2010-05-27
Hej,
Jag ska skriva på engelska. Det lättare!! Jag går bananas när jag stava fel :)
Okay, i'm on cambridge. I lost like 20 kilos now with it. I want to lose 5 more i want to be skinny. What we do eat home. Children: fruits, chocolate (i would be lying if i said no). Lots of tea (we love tea), salads, fruits sometimes candies at saturdays. I used to be a semi vegetrian before i met my husband. We don't drink alcohol, beer and not even coke or sodas. Getting irritated with my husband's "snus" i think he should quit. And i'm not fond of coffee as well.
Prices, ofcourse when there is an offer we buy more and store.
MimmiLinnea, 2010-06-06
Äter inte fyrbeningar och fågel, eftersom jag inte gillar köttindustrin och inte har råd med alternativen. Nu har jag i och för sig vant mig av med smaken, så det skulle inte vara ett alternativ även om det bjöds "bra" kött. Fisk och skaldjur tycker jag är gott, men eftersom sambon är hel-veg har det blivit mindre och mindre av det också. På sistone har jag börjat tappa smak för det också, jag får lite dåligt samvete av att äta sånt som haft ett medvetande. Emellanåt pallar jag inte ägg heller, men hade jag ett bra äggeri i närheten skulle det inte vara något problem. Sambon bakar bröd, och vi har börjat odla för husbehov.
I övrigt har jag hyfsad koll på ursprungsland och försöker välja varor som är krav- och/eller rättvisemärkta. Fast mycket har jag ingen koll på alls, och vill helst inte veta heller, då skulle jag nog svälta ihjäl tror jag...
Nitro, 2010-06-07
Jag äter det jag tycker är gott, å det är inte mycket så det får kosta vad det vill... har igentligen aldrig tänkt på vad det kostar eller vart det kommer i från. Jag skulle troligen svälta ihjäl om jag skulle behöva börja tänka på sånt också...
moreismore, 2010-06-15
Har vart vegeterian i ca 10 års tid men började käka kött för ca ett år sen. Suget blev för stort. Jag tycker köttindustrin är hemsk och det var enda anledningen till att jag inte åt kött. Nu försöker jag köpa "bra" kött men oftast blir det nog inte så.
Grönsaker och annat livsmedel tänker jag att ska vara mer medveten om men oftast blir det inte så.
Min sambo är fiskvegeterian så det blir en hel del vegetariskt ändå men ofta lagar jag två olika måltider.
Det är konstigt att folk kan äta vad som helst med när sommarn kommer blir hela svenska folket jordgubbstalibaner. Folk blir som galna om dom "luras" att köpa utländska jordgubbar. Helt plötsligt blir ursprungsland och ekologi viktigt igen.
MimmiLinnea, 2010-06-16
Hahaha! Har inte tänkt på den festliga dubbelmoralen i holländska tomater och svenska jordgubbar :D
För mig faller det på ekonomin när jag "syndar". En del månader finns det helt enkelt inte utrymme att välja det moraliskt rätta alternativet (ibland eftersom jag har prioriterat öl på krogen *skäms lite*).
Velouria, 2010-06-17
Jag har varit vegetarian (lakto/ovo) i många år (ca 14 år). Emellanåt avstår jag även ägg pga äcklighetsfaktorn, men mjölkprodukter är svårare att ta bort. Det är inte lika gott med sojamjölk i te helt enkelt.
Att äta kött är väldigt främmande för mig och det är aldrig något jag någonsin skulle kunna tänka mig att göra igen. Den här traditionella svenska maten var aldrig något jag kunde ta till mig, det var inget som passande mig, och när jag växte upp var det mest fisk på tallriken ändå. Valet att sen bli vegetarian är ett av de lättaste och bästa besluten jag någonsin gjort.
Jag köper mycket grönsaker, bönor osv och givetvis skulle jag vilja köpa mer ekologiskt än jag gör, men priserna är för löjliga. Maten kan inte kosta hur mycket som helst heller, priset är en viktig faktor. Det borde vara tvärtom, att ekologiskt och näroldlat är det billigaste alternativet.
Givetvis kollar jag på vad det är jag köper också, det beror inte enbart på priset. Jag är också en sån som lusläser innehållsförteckningar och jag jämför innehåll mellan produkter. Men det jag köper mest av är grönsaker och priserna där på ekologiska produkter kan vara riktigt skrattretande. Det finns ingen motivation att betala ett sånt överpris.
Angående att kunna diskutera köttätande eller att vara vegetarian så är det väldigt enkelriktat. Är du vegetarian får tydligen helt enkelt finna dig i att alltid bli frågad varför, anledningarna bakom, och det här är helt okej att diskutera om och om igen. Men en omvänd diskussion förekommer aldrig.
Velouria, 2010-06-17
Något annat som kan vara intressant i relationer till vad du äter är om du även tar in det här tänkandet i ditt hem.
Nu pratar jag inte om att köpa begagnat istället för nytt och den svängen, utan om du är vegetarian även väljer bort skinn och andra produkter/material som kommer från djur i ditt hem.
Exempelvis är jag på jakt efter en matta och den typ av matta jag är ute efter tillverkas mest i ull. Något jag egentligen inte vill ta in i mitt hem, men det kanske får bli en kompromiss här om jag inte kan hitta ett alternativ i bomull.
MimmiLinnea, 2010-06-17
Jag förundras över hur min sambo som är samvetsgrann vegetarian kan stå för att ha ett fårskinn på golvet. Han har iofs full koll på ursprung av sitt skinn, men det är lik förbannat ett "djurskal".
Förundras också över stallfolk som när det kommer till hästutrustning glömmer all moral och köper läder som andra köper strumpor.
Velouria, 2010-06-17
Jag har tittat lite på begagnade ullmattor också, och mitt letande fortsätter bland nya och gamla mattor eftersom jag inte hittat rätt matta ännu, men den stora frågan är om jag ska ha ull eller ej. Vill jag öht ha det i mitt hem?
Ull är inte "lika hemskt" som skinn, jag skulle aldrig medvetet köpa någon inredningsdetalj eller möbel med skinn. Inga fjädrar är heller välkomna hos mig.
Det enda jag äger i skinnväg är skor, tyvärr väldigt svårt att hitta bra/snygga skor som inte är av skinn. Därför äger jag ett par skor av skinn, några av dem är dock köpta begagnade.
MimmiLinnea, 2010-06-17
(Förresten är jag personligen väldigt förtjust i skinnskor och läderutrustning till hästar, men jag är som sagt å andra sidan inte särskilt hard core med min mat heller.)