Jag har ett fruktansvärt badrum med en smutsig plastmatta i en trist grön färg. Dessutom är det som att golvet lutar åt fel håll då mycket av vattnet rinner ut mot dörren istället för ner i brunnen. Mycket irriterande! Hur som helst, jag har pratat med min hyresvärd som inte tänker göra något åt saken. Till saken är att det här är mitt första förstahandskontrakt i Stockholm efter många år med andrahandskontrakt och det släpper man inte pga lite badrumsproblematik. Eftersom jag trivs bra för övrigt tänkte jag att det faktiskt kan vara värt att renovera om badrummet, sätta lite nytt kakel och se vad man kan göra åt lutningen.
Jag trodde ju så klart att jag skulle kunna använda mig av det omtalade rot-avdraget men när jag såg på arga snickaren häromdagen blev jag väldigt förvirrad. Gäller inte rotavdraget för mig bara för att jag bor i hyresrätt?? Det säger han i alla fall, hittade det här klippet som hyresgästföreningen lagt upp...
http://www.youtube.com/watch?v=ix7wQZOjnbU
Men stämmer det här, är det någon som vet? Känns ju helt sjukt att jag inte ska få renovera bara för att jag inte har råd att köpa en egen lägenhet?!!! Finns det nån som vet vad osm gäller eller om det finns nåt sätt att "gå runt" problemet?
EwaW, 2010-06-03
Det stämmer som du hört att du inte får använda ROT-avdrag om du inte äger din lägenhet/hus. Om du vill läsa mer kan du går in på skatteverkets hemsida eller på rot-avdrag.se. Tyvärr tror jag inte att det finns nån väg runt reglerna, men jag hoppas att jag har fel! Lycka till
Nitro, 2010-06-03
Det stämmer ROT-avdraget gäller inte för hyresrätter. Jag tror dessutom att du ska vara ganska försiktig med vad du gör med din hyresrätt, fastighetsägaren kan faktist kräva att du återställer den till ursprungsskick den dag du flyttar, och du får inte ett öre för det du gör med lägenheten trotts att den blir bättre. Jag har aldrig bott i en hyresrätt men jag vet att det finns mycket regler om vad man får och inte får göra. Det du kan göra om din värd inte vill ta på sig problemet är att göra som i arga snickaren, kontakta hyresrättsföreningen (tror jag det var?).
Hoppas det löser sig!