Nu har jag fått klarhet i det där med rot-avdraget ifall det är någon annan som också funderat på det. Man får alltså INTE göra det så länge man bor i hyresrätt, helt knas enligt mig. Arga snickaren tog upp det här i sitt program även förra veckan och var tom uppe hos Anders Borg som sa att han skulle kolla över det där. Vi får väl se va det betyder, oftast betyder det ju inte så mycket när politiker ska analysera saker känns det som!
Vill ni se klippet kan ni göra det på:
http://www.youtube.com/watch?v=U_lD-uW3OZ4
ulbe, 2010-06-21
Men alltså, varför skulle man få göra rotavdrag om man bor i hyresrätt? Det är ju hyresvärden som ska stå för renovering av lägenheten, inte hyresgästen så det är väl inte så hemskt, efterfrågan kan knappast vara särskilt stor. Eller menar du att man inte får göra rotavdrag om man äger en hyresfastighet som man ska göra renoveringsarbeten i?
Fattade inte riktigt vad du menade.
ulbe, 2010-06-21
Alltså, nu har jag kollat på klippet. Jag förstår inte varför det är orättvist, hon bor i en hyresrätt som är risig. Det suger givetvis, det kan jag förstå - men det är ju hyresvärden hon ska gnälla på då, inte staten. Är köket så risigt att det inte går att laga mat där, då måste det givetvis renoveras, sätter sig värden på tvären så ska hon kontakta hyresgästföreningen eller hyresnämnden, inte Anders Borg.
mariaeriksson, 2010-06-21
Jo visst är det så att hyresvärden borde göra något åt det. Men det finns ju också tillfällen då det egentligen inte är jättestora fel fast man kan ändå vara sugen på att renovera. I mitt fall är det så att jag har ett badrum med en fruktansvärd plastmatta som aldrig blir ren och dessutom lutar golvet åt fel håll så om jag dushar för länge har jag vatten i hallen. men det här är inget som min hyresvärd vill göra nånting åt. Då tycker jag att jag borde få använda mig av rotavdraget som alla andra ex om jag vill kakla om för egna pengar...
Sockertoppen, 2010-06-21
Ullbes kommentarer tyder på att hon inte själv bor i hyresrätt och därmed inte vet hur det är. På henne låter det som att det är " piece of cake" att få värden att göra som man vill- tjoho!-med omedelbar verkan. Hur lätt som helst ju! (not...) "Efterfrågan kan knappast vara särskilt stor", ja, en sån kommentar, pff...
ulbe, 2010-06-21
Jag har nyligen flyttat till br efter att ha bott i hyresrätt i 18 år, så det var ett lite småkorkat antagande.
Jag vidhåller att det är klokast att kontakta hyresgästföreningen och/eller hyresnämnden. Jag har hyrt både av allmännyttan och privatvärd och fick stor hjälp av hgf när jag hade problem med en vrång privatvärd.
Jag har svårt att förstå varför man vill kasta pengar i sjön och bjuda en dum hyresvärd på renovering oavsett om man får göra avdrag eller ej.
ulbe, 2010-06-21
Ja, jag håller med Jolly. Det är mer en regel än ett undantag att folk river bort fullt funktionella originalkök i gamla lägenheter och smäller upp nya smäckiga ikea-kök som inte riktigt passar huset. Jag tycker att det är lite sorgligt. Man gråter nästan blod när man ser före och efteralbum på funkislägenheter som skulle kunnat renoverats istället för totaldemoleras och byggas upp med spånskiva och svart och vitt kakel och klinkers.
Lite off topic, men ändå.
Jag har som sagt bott i hyresrätt i 18 år, vi har målat, tapetserat och lagt nåt klickgolv för att trivas bättre och göra lägenheten till "vår". Småfix som vi inte behövt anlitat någon för.
Hyr man så får man hacka i sig att det inte är meningen att man ska kunna bygga om hur som helst, det är väl lite "what you see is what you get", men självklart ska bostadens standard motsvara det man betalar i hyra. Får man översvämning i hallen om man duschar för länge så är det ett så pass gravt fel som bör kunna åtgärdas av värden, det kan ju leda till stora skador om det inte fixas. Som sagt, börja bråka och ta hjälp av hgf.
mariaeriksson, 2010-06-23
Men det är just det jag inte förstår. Om efterfrågan inte är så stor kostar det inte heller särskilt mycket. Och även om den inte är stor så skulle de fortfarande också bidra till fler vita jobb som trots allt är en av huvudpoängerna med rot-avdraget.
ulbe, 2010-06-23
Varför ska man ha rätt att göra avdrag för arbeten i någon annans hus? Det har jag väldigt svårt att förstå. Det känns lite (ganska mycket) som att det är utanför ens territorium. Och att man mest verkar sur över att man inte har råd att bygga om med skattesubvention, inte att hantverkarna står utan jobb. Vill man ha ett 100% fritt och "rättvist" boende, KÖP en bostad då. Och ja, det suger att kanske inte ha råd eller möjlighet att köpa, jag har varit där också. Men jag har aldrig inbillat mig att det har varit orättvist för det, jag har sparat pengar och väntat ut rätt objekt som så många andra före mig gjort.
Och tänk alla stackare som renoverat sina egna fastigheter och betalat dyra pengar för hantverkshjälp innan rot fanns, hur orättvist är inte det inte för dem?