Hej!
Jag och min sambo har tänkt byta golv i köket och skulle uppskatta massor av tips om vad man ska tänka på och vad som är bäst.
Vi har pratat om plastmatta för att det ska vara tåligt, annars är det klickgolv vi pratat om vilken kanske inte är det bästa i ett kök. Köket går i vinkel, så en annan tanke jag har är att lägga klinker i den delen där köksbänken är och klickgolv där matbordet skall stå. Tanken är att vi ska kunna göra så mycket som möjligt själva. Hjälp mig! =)
Tar också gärna emot tips på bra billiga golv.
/Maria
lantislygdman, 2010-06-28
Jag tror att man ska akta sig för att lägga in klickgolv av billigare sort i ett kök. Av min erfarenhet så är de billiga klickgolven väldigt högljudda, hårda och stötiga. Men, om man väljer ett dyrt borde det vara av bättre kvalité. Det brukar ju rekomenderas att lägga klickgolv i kök, men som sagt jag är skeptisk.
Vill ni komma billigt undan tycker jag absolut att ni ska kolla upp mattsortimentet. Plastmatta är mjukt, varmt och skönt att gå på och tyst....Mattorna har ju dessutom blivit bra mycket snyggare än på 80-talet.....
I våran hall valde vi plastmatta. Det kostade mellan 3-4000 kronor och då ingick allt. Både läggningen och mattan. Bra pris tycker jag. Så här blev resultatet....Lycka till med erat projekt!
Sockertoppen, 2010-06-29
Jag tycker också plastmatta. Klickgolv/laminat blir så skramliga, och klinker är STENHÅRT! Vi har testat allt i våra olika lgh/BR vi haft, och plastgolv tycker vi är bäst. Finns ju också coola gummigolv.
grillspett, 2010-07-20
Klinker vid arbetsytan helt ok...men tänk på att klinker bygger på ca.1-1.5 cm beror hur tjock är klinker . Parkett skulle jag rekommendera under köksbordet som du tänkte ...lite billigare variant men parkett INTE laminat/klickgolv . Lycka till !!
chicaa, 2010-07-20
Vi har nog faktiskt bestämt oss för att det kommer att bli ett parkettgolv som kommer att vara på hela undervåningen, i hallen tänker vi lägga några klinkerplattor eftersom mycket väta kommer in där. Vi har pratat runt en del, och de ska gå att ha parkettgolv även vid arbetsytan i köket. Nu ska vi bara hitta ett bra, snyggt och inte allt för dyrt parkettgolv... =)