Hej hej!
Här har ni en nybörjare och som medlem här hos Styleroom! Har varit och bläddrat genom era album hur fint ni har gjort i era hem! Imponerad* Önskar jag var lika duktig på sånt och även inredning! hehe.
Ja ja, ;) nu åter till frågan. Har en byrå, som jag köpt hos en annan via blocket och tänker måla den i antikvitt. Den är i furu och jag har provslipat lite på min annan byrå som jag ska kasta sen som var trasig. För att lära mig först. Sen tvätta med målartvätt, och sen målat. Men ser oslät ut även jag målat noga.
Hur gör jag med kvist-fläcken? kan man bara måla över eller måste spackla på eller så? Det syns iaf inte med efter jag målat över..hmm... men bara om det är viktigt?
Jag har en "fyrkant" pensel, halvblank lackfärg. Jag vill iaf inte ha en blank möbel utan mer mattare så valde halvblank. Jag var ganska ångerfull förut när jag köpte halvblank att det oxå finns matt. Men hur går det för er? Är ni nöjda med halvblank som blev fina på era möbler?
bifogad bilder... hur det hela ser ut. Så ni kan säga vad jag har gjort för fel.
Vore tacksam för all svar!
Nica, 2010-07-13
Hej!
Kvisten behöver du först stryka över med lite kvistlack. Annars kommer den fram igen om ett tag som en gul fläck:-(
Om du vill ha matt eller blank färg är en smaksak. Har provat båda och gillar matt till halvmatt bäst. Att det ser ngt ojämt ut kanske blir bättre om du slipar med ett finare papper. Och försöker sluta och börja "utanför" möbeln om du förstår vad jag menar? Är möbeln sliten kanske det kan vara bra att dra några tag med spackelspaden så det jämnar ut ojämnheter. Sen slipa försiktigt igen. Men du behöver nog inte vara alltför orolig. Nu står du och synar möbeln men när hantag och annt är på tänker man inte på om det skulle vara nån liten ojämnhet!!! Lycka till
winta, 2010-07-14
Hej Nica!
Tack för dina rader :). Idag har man slipat, spacklat, o använt speciell medel som att måla på kvistfläckar så man slipper då gula fläckar sen. Sen grundmålat också.. men lite osäker om vilken pensel man ska ha eller roller när man ska måla på riktigt helt?
Ser målningen mer slätare efter några gånger man målat över byrån?
Jag är fortfarande tveksam med färgen, om man ska ha vitt eller naturvit. Jag grubblar över det med inredning, om jag t.ex köper vit ram och då kanske syns skillnad då om man har naturvit? som stör av eller något sådant...?