Har byggt ut ett nytt teverum och där det är som högst så är det 4 meter i takhöjd.. men vill gärna ha nått som gör att ekot försvinner å gärna nån sorts förvaring som går ända upp till taket. Tanken var först att bygga en bokhylla som gick hela vägen upp men det blir för mycket jobb. Nån som har nå bra tips?!?
legend, 2010-10-05
finns speciella plattor att köpa som dämpar, en kompis har köpt det=) dock vet ja inte mer
Modinskan, 2010-10-06
Hej,
Som Legend skriver så finns det speciella plattor att köpa, kallas mer korrekt akustikplattor, som dämpar bort delar av ekot. Dessa plattor finns antingen att sätta i taket (vilket antagligen är det mest effektiva i det här fallet) eller sätta dem på väggen. Går du in på länken nedan så hittar du lite olika varianter, finns säker billigare med men sök på akustikplattor på Google så får du upp fler att välja mellan.
http://www.soundab.se/
Det billigaste och mest personliga är ju att göra en själv och det är inte så mycket som skiljer i effektivitet, jämfört med köpeplattorna.
Det enda du behöver är:
Reglar 45x45
Isolering 45mm tjockt
Lakansväv
Ett tyg med önskat mönster.
Bygg en ram med 45x45 reglar enligt önskad storlek, beror givetvis på ytan du har att sätta upp den på men bredden är ju bra att anpassa efter tygets bredd. Klä ena sidan med lakansväven m.j.a. en häftpistol, lägg i isoleringsskivorna, klä även nästa sida med lakansväv, spänn över yttertyget och häfta fast. Det går givetvis att hoppa över ena sidan med lakansväv, men vill man byta det synliga tyget så är det bra att slippa röra i isoleringen.
Vill du optimera din egenbyggda akustikplatta, blir den bättre om du BYTER ut det synliga tyget mot en tunn hård skiva som du borrar massor av hål i, kanske inte så snyggt men blir lite mer effektiv.
Det går även som Neppy visat att endast sätta upp ett tyg men är lite mindre effektivt (men så snyggt!). Notera att det är inte de nedhängande/svällande tyget som verkar utan det är det sträckta tyget som bör placeras någon decimeter från väggen/taket.
Modinskan, 2010-10-07
Ursäkta mig, ser det nu att det är en platta, men som jag skrev ett sträckt tyg någon decimeter ut hjälper det med men är inte lika effektivt.
zettanA, 2010-10-07
Tack så jätte mycke för alla toppen bra ideér! Gillar skarpt ideén å göra egna plattor av nått snyggt tyg och sätta på väggen.. Suveränt! Det är nått sånt jag tänkt mig. Det är super snyggt att hänga tyg i taket men jag vill gärna bevara rymden och den härliga takhöjden så det känns inte som nått alternativ för oss.
Nu blir det till å snickra lite tavlor då! :-)