Hej
Jag har hållit på med konst och måleri ett tag och jag är väl sån som gillar unika saker och lite rebellisk kanske. Min sambo kan vara lite av "mainstream ibland" så man får kompromissa med vad man ska ha i hemmet. Personligen så hatar jag kakao ögon tavlan och den marimekko tavlan med människor i staden. Vad jag inte förstår är varför så många verkar vilja ha dessa två? Bara för att det är "inne" ? Är det någon statusgrej? Kanske samhörighet, ett sätt att "passa in" i gruppen för inredningsintresserade. All skönhet ligger just i småprylar och detaljer som man kanske har gjort själv, eller något som är unikt och personligt. Det finns absolut ingenting personligt med kakao ögon. Bara en tanke.
yster81, 2010-10-03
Nu har inte jag någon av dessa tavlor i mina ägor men hade mer än gärna haft ögonkakaotavlan. Jag vill ha den för att jag tycker att den är snygg inte för att det skulle vara någon "inne" grej. Kan ju såklart bara svara för mig själv men det kan ju också vara så att många gillar den och därför vill ha den:-)
lantislygdman, 2010-10-04
Det är samma sak inom inredning som inom tex modebranchen. Det som blir "inne" verkar ha en tendes att bli väldigt snyggt i allas (nästan) ögon........Hur många är vi inte som travar omkring i likadana kläder ifrån H&M och andra stora kedjor? Ett tag ska vi ha smala jeans nästa sekund utställda osv......Enkelt för "den stora massan", Men! Ack, så tråkigt! Och de riktigt "hippa" har redan tröttnat på kakao-tavlor, smala jeans, väggord, eller vad det nu kan vara, innan vi vanliga "Svenssons" ens har hakat på trenden. Man tycker det är snyggt för alla andra tycker det......Konstigt men sant!
En del människor, (väldigt få förunnat) har blicken, modet och kreativitetet att skapa något eget, att få till det där extra, som gör att man skiljer sig från mängden .......och den stilen kan ju mycket väl innefatta en kakaotavla också....
Fast det är svårt. Många av oss följer stilar som för stunden är "modernt". Jag har tex massor med möbler i furu inköpta i början på 90-talet, då tyckte jag det var jättesnyggt.....(alla tyckte det?). Nu tycker väl knappast någon att furu är "hottast" längre? Fast jag har dom kvar....
Man kan ställa sig frågan. Om någon hade satt upp en kakaotavla för femton år sedan bland furumöblerna, hur många hade tyckt att den var fin? Då hade vi ju pappers-solfjädrar med solnedgångsmotiv på väggarna.....
Vad blir summan av detta svammel då? Jo, att det kommer alltid att vara så att de flesta följer trender, hakar på och liknar varandra, och en del har modet och kreativiteten att skapa själv och få till något alldeles underbart!
Mathilda, 2010-10-04
Det är många som diggar den strama, rena inredningsstilen och då lämpar sig dessa tavlor. Att dom är svartvita tror jag lockar också, vi vet ju sedan innan att många gillar färglöst (ja om inte vitt och svart räknas som färg då). Jag tycker att kakaoögonen gör sig bra i fina retrohem, men typ bara där.
yster81, 2010-10-04
Neppy: Vadå varför? Jag skrev just det. För att jag tycker att den är snygg.
Det ena behöver väll inte utesluta det andra? Jag vet också att det finns hur mycket snygga illustrationer, målningar etc och många av dom skulle jag också vilja ha (tillsammans med ögonkakaotavlan:-)
yster81, 2010-10-04
Ellie: Amen på det!!!
ulbe, 2010-10-12
Håller helt och hållet med, kakaoplanchen säger "vill men kan inte". Inget fel att vara mainstream i och för sig, och man är pinsam om man tror att man är särskilt unik själv. Man ska ha det man gillar men det är så jävla förutsägbart och tråkigt tycker jag. Marimekkostaden är också tråkig, däremot så tycker jag om många av marimekkos tyger - det är dock inga man ser i albumen på styleroom.
Sharona, 2010-10-12
Tycker det är så lätt att falla dit...en del saker tycker jag är sååå gräsliga när jag ser dem första gången. De blir populära, man ser dem överallt, plötsligt känns de OK för att slutligen bli "vill också ha"...tycker det är jättetrist när jag märker att jag är så lättpåverkad. Men det kanske bara är jag som är så.
Märkeshysteri tycker jag också är trist....det finns ofta så många likadana saker men är det "rätt" märke är priset plötsligt det tredubbla och liksom mer populärt av någon märklig anledning. Ta bara de stora vägguren med lösa siffror som kostar flera hundra...Biltema har också en för bara 99 kronor. I alla fall jag ser ingen skillnad. Det vara bara ETT exempel.
Gillar när tidningar visar upp två rum som är nästan identiska och det ena kostade 5000 och det andra 35000 att inreda....hehe...
Tycker också att det är lite tråkigt när ALLA ska ha högblankt och vitt eller svart i köket, så fort någon har träluckor kommenteras det "jag tycker du ska måla om"....Helt vitt överallt, fint men inte så spännande..och väldigt opraktiskt särskilt om man har barn eller djur...Marimekko, Cult, som någon nämnde ovanför. Avskalat, sterilt.....
Heja fler färgglada och inspirerande hem där man ser att det bor någon!!!
yster81, 2010-10-13
Bara för att man har en kakaotavla som många andra har så har man ju oftast inte samma saker & möbler i övrigt. Av alla hem som jag sett som har kakaotavlan så har inte ett enda sett likadant ut. Alla har haft sin egna stil och ett personligt hem. Trots Kakaotavlan:-)
Hemlangtan, 2012-02-04
Alltså, egentligen vet jag inte om jag orkar ge mej in i diskussion igen, har ju redan varit i denna diskussion en gång innan:)...men i have kakotavlan och jag älskarn, sen om jag är smittad av alla andra eller inte må väl så vara men huvudsaken är att jag gillar det jag har här hemma...vare sej det är kakaotavlor, marimekkotyger eller en vanlig filt från Ikea! Det är väl lite så med t ex. kläder och dyl också, handlar det jag gillar att ha på mej och som jag tycker är snyggt, sen om halva Sverige redan har dom byxorna från hm så lägger inte jag nån större vikt på det!! Alla tycker vi olika och gillar olika och här inne finns ju det mesta i inspirationsväg så gillar man inte kakaotavlan och dom hem den bor i så finns det ju massvis med andra härliga album att kika i:) Har även Andy Warhols citattavlor och dom gillar ja me, fast så många andra har dom! Tur vi tycker om olika:)
landla, 2012-02-04
Jag tycker detta är en ganska konstig diskussion över huvud taget. Klart om man ser snygga saker på en snygg bild, inrett till perfektion, att man också vill ha det så. Speciellt om det är i samma stil man redan har själv. Sen ju fler som ser det, desto fler blir det som "hakar på". Så kommer det alltid att vara oavsett det är kläder, inredning, hår, bilar osv. De olika sakerna hör ju inte ihop heller. Jag hade förstått om man hade haft alla "trender" från alla olika stilar, men det har man ju oftast inte. Utan man anammar stilen som passar en själv.
Samma som att det alltid kommer att vara folk som verkligen bara måste tycka det är jobbigt att folk väljer att gå samma väg som "alla andra".För att sedan gå mot strömmen bara för att. De människorna strävar ju efter att vara annorlunda och vill gärna prata om hur de är annorlunda och hur alla andra går efter strömmen (varför bry sig?). Men om ni kollar er omkring, så är ni nog inte så annorlunda. Bara ni hittar en handfull personer som har samma åsikter, inredning osv som ni har, så kommer ni inte vara unika och då har ni ändå inte tänk ut något själv som bara ni har. Ni har förmodligen stött på samma saker och fått samma idé och inspiration. Alla har vi influenser från andra hela tiden. Var man än går och vem man än träffar på.
Ingen är unik. Och det finns mer än en trend åt gången, beroende på stil.
Som hår...
Har ni ofärgat, färgat i naturlig färg, eller skrikig färg? (vad väljer man annars mellan?) Då följer ni trenderna som "alla andra".
Har ni klippt håret rakt av, asymmetriskt, eller har det naturligt klippt? Då är ni också som alla andra!
Klart man blir smittade av varandra och hakar på trender. Jag blir faktiskt lite trött på alla som tror de inte gör det. Ni följer säkert massor av trender just nu utan att ni knappt vet om det.
Det går liksom inte att diskuteras fram för det är beroende på personen hur man tycker. Ska man ändra sig angående något man vill handla eller göra för att någon annan också köper eller gör något liknande?