Hej! Jag tänkte fräscha upp ett rum rätt ordentligt sen till vintern/våren (förmodligen mars eller april) och har redan nu gett mig ut på jakt efter snygga tapeter. Jag har liksom en väldigt bestämd bild i huvudet av ungefär hur jag vill ha det, så jag vill inte kompromissa och välja en tapet som skiljer sig för mycket från den. Och det jag vill ha är en mörk (dock inte på gränsen till svart, men rätt mörk iaf) tapet i två gråa nyanser, antingen i blom- eller medaljong-mönster. Jag vill inte att kontrasten mellan bakgrund och mönster ska vara för stora; en klart synbar skillnad ska det naturligtvis vara, men de ska ändå gå ihop på ett fint sätt.
Och det här är ni forumiter på Styleroom kommer in i bilden... för jag behöver hjälp att hitta en tapet som ser ut som jag vill. Jag har letat en del men bara hittat enstaka tänkbara alternativ. Eftersom det antagligen är svårt för er att bilda er en uppfattning utifrån bara min beskrivning, så bifogar jag en bild jag kom över en gång här på Styleroom. Den tapeten gillar jag. Den måste inte se hundraprocentigt identisk ut med den, men något i den stilen. Liknande mönster och inte ljusare än den. Helst lite mörkare tror jag.
Tack på förhand!
/Alex
Helgon, 2010-10-09
Kan förövrigt tillägga bara att denna tapet är den närmaste jag hittat hittills, men är aningen skeptisk till det "blanka" materialet den verkar ha: http://www.wohnzimmer.se/se/art/tapet-medaljong.php
Ska få hem en provbit på måndag, så får se då.
Modinskan, 2010-10-09
Den på bilden ovan är Sandbergs tapet ´Simon´ i svart. Sandberg finns på de flesta Målarfärg och Tapet affärer. Sandberg har också två andra medaljongtaper ur mitt tycke inte riktigt så snygga som den du visar ovanför, ´Marlene´ och ´Arthur´.
Andra tillverkare, med svart/gråa medaljonger:
- Nina Cambell: Cambell damask
- Zonany: Brocatello Black
- Osborne & Little: Vaujours, Concetti och Manzoni
- Casamance: Flamme
Dessa är några av dom tapeter jag själv har funderat på, googla på namnen så hittar du säkert bilder på dem.