Vi ska flytta in i ett hus snart, får tillgång till det den 15:e aug.
Trappan i huset är en fuuuuuul gammal furutrapp med linolie(?)plast på trappstegen. Har bestämt mig för att måla furut vitt men vill ha lite tips på vad man kan göra med trappstegen?
Det ska gå fort och vara billigt...
Har funderat på att klä in trappstegen i sån där matta, men vet inte vart man hittar det och vad det heter.
Någon som vet? Eller någon som har något annat tips?
Lisan, 2008-08-06
Varför inte måla även linoliummattan vit också? Vi hade tänkt göra det men valde att bara måla trädelen och sparade mattan, den var grå och ganska fräsch så vi tyckte det skulle bli bra. (se mitt album om hall) På färgaffären sa de i allafall att man kunde måla över mattan bara man rengör den noga med målartvätt och kanske ruggar upp ytan innan man målar, för att den inte ska bli så halkig. Går fort och behöver bara betala för färgen.
LillaOliv, 2008-08-07
Ja det kanske man kan göra. Men det sitter en ful liten "antihalktejp" på trappsteget, men den kanske man kan ta bort? Ska försöka lägga ut en bild..
Ska kolla upp saken med min färgaffär. Tack för tipset!
Lisan, 2008-08-07
Slit bort den, rengör med målartvätt och slipa upp ytan. Måla sen med vit golvfärg så blir det nog bra. Lycka till!
RocketAnnie, 2008-09-05
Lisan: Vad använde du för färg och måla trappen i?
Och måste man slipa en gammal lackad furutrapp eller hur går man till väga?
arvid, 2008-09-05
Fråga i färgaffären för de är proffs på sånt....varje kåk i Sverige har en furutrapp nästan:) Har själv gjort om en sån trapp men la ek på istället. Det är dock inte så kul att jobba med.