Hej!
Jag ska flytta snart och har tänkt lägga in golv i hela lägenheten. Blir laminat.
Har problem att bestämma mig om jag ska ha Ek eller Valnöt. Vad passar bäst tror ni? Eller ska jag satsa på ljust nästan vitt/grått golv?
Har mycket svarta möbler, soffan är mörk, tvbänk, datorbord och soffbord går alla i svart.
Blir det snyggast att ha hela lägenheten i samma golv eller ska jag ha olika?
Tacksam för hjälp och tips :)
Velouria, 2010-10-21
Samma golv i lägenheten ger en enhetskänsla. Är det något du vill ha, satsa på samma golv i alla rum.
Vad ska du ha för färg på väggarna, övrig inredning, textil?
Vad vill du skapa för känsla?
Valnöt är ett mörkare golv än ek, det har också en rödare ton, ek går mot gult. Vitt/grått ger en helt annan känsla än trä.
needleye, 2010-10-21
Väggarna är vitmålade. Textilen kommer oxå gå i det. Färginslagen kommer i prydnadssaker och tavlor osv.
Mm blir nog enhetligt frågan är vad som gör sig bäst :)
limpan, 2010-10-31
Är det vanlig trestav i naturlig ek eller valnöt som gäller? Ganska tråkigt isåfall, men ett säkert kort. Tycker du ska vidga vyerna lite. Ek och valnöt är som en t-shirt, funkar absolut, men inget speciellt.
magic_dust, 2010-10-31
Till vita väggar tycker jag absolut ek eller valnöt. Det ger värme åt rummen. Vi har valnötslaminat på hela övervåningen till vita väggar, ger ombonad känsla.
Brorsan har ekparkett i sin lägenhet på 60 kvm, skitsnyggt just med äkta golv. Och kompisen har eklaminat på hela sin övervåning till vita väggar. Också snyggt :) Så det är nog ändå lite vilket som, men om du kollar på valnöt så se till att det inte är röda nyanser i, eller ja, det är en smaksak men jag tycker inte det är snyggt. Vi har inte det och då har vi Tarkett Old World valnöt.
Om du vill ha ett levande golv så kolla gärna in Tarketts laminatgolv Vintage, det tycker jag är supersnyggt och det hade vi valt om vår övervåning vart större. Känner två stycken som har det och det är riktigt snyggt i verkligheten också! De golven går som ek.
Robin, 2010-10-31
Valnöt + svart är en av mina absoluta favoriter!, och med vitt funkar det också fenomenalt. Kör på det, sen tycker jag absolut du ska lägga samma golv i hela huset. Ger en otroligt mycket härligare känsla!