Jag har funderat på att måla om min svartbruna Hemnessäng med vit lackfärg. Innan någon protesterar med att Hemnes finns i vitt, så måste jag erkänna att jag är kräsen och inte gillar IKEAs vita möbler, de ser så "plastiga" ut på nära håll. Av den anledningen blev det den svartbruna sängen som köptes för si så där två år sedan, men nu börjar jag tröttna på den, och vill ha vitt! :-)
Är det någon som har målat sina svartbruna Hemnes-möbler (eller någon av de andra färgerna för den delen!), och har ni några tips? Räcker det att sandpappra innan, eller krävs det mer förarbete?
Tacksam för bra tips och idéer!
Emma
EwaW, 2010-11-08
Jag har målat om en antikbetsad Hemnes sängram. Är också lite petig och ville inte ha en brunsvart säng utan en svart, så vi köpte en begagnad och målade. Och det funkar fint, bara man är noga med underarbetet. Slipa, grunda med v-slip eller liknande grundfärg för snickerier och slutmåla med en bra lackfärg så blir det toppen! Ett tips är att kolla torktiderna på färgerna, den jag målade med (tror det var lady..) var övermålningsbar efter ca 4 tim.
Lycka till!