Hej!
Jag hade tänkt fräscha upp mitt badrum (för en billig penning) och har fastnat i idén om trägolv. Vi har idag ett gammalt klinkersgolv.
Kan man använda dekorplast eller liknanade på badrumsgolv? Hittar ingen information om det på nätet. Och vad ska man använda, tänka på? Någon som gjort något liknande??
Tacksam för alla tips!
Floristina, 2010-12-29
Nä du kan inte använda dekorplast på golvet i ett badrum, inte om det duschas och badas där inne, definivt inte om du vill slippa fuktskador iallafall!! kommer det fukt under så stängs det in där för plasten kan inte andas!!
Nä tror hellre på att du målar golvet med kakel/klinkerfärg
Ska du lägga badrumsvinyl på golvet krävs det att du antingen hugger loss klinkern eller flytspacklar över ( kolla bara hur avloppen ligger ) och sen våtrumsförseglar innan vinylmattan läggs ( vilket bör göras av proffesionell mattläggare)
Tyvärr finns det inga billiga vägar till ett fuktsäkert badrum !!!
Vill du ha trägolv kan du kanske läcka in ett klickgolv, fyrkantiga plattor med undersida av plastnät, funkar bra och andas så fukten kan försvinna!!! Finns på byggvaruhus lite dyrare men går att städa under då de går att klickas loss!!!
Lycka till
lantislygdman, 2010-12-29
Dekorplast låter omöjligt tycker jag.....Men deppa inte över det!! Du kan både måla på klinker eller lägga trätrall ovanpå om du vill... :) :)
Medlemmen zinella budgetrenoverade och la trägolv i badrummet. Blev riktigt bra! Hon målade träet svart, men det är ju en smaksak.
lantislygdman, 2010-12-29
Här kommer ett förslag till.....Medlemmen Cederhook budgetrenoverade sitt badrum genom att måla över kakel och klinker. Blev också bra tycker jag!
Lycka till med din renovering och glöm inte att lägga ut bilder så vi får se resultatet :) :)
nnenna, 2010-12-29
Misstänkte att det inte skulle fungera så bra med plasten på golvet. Trist! Har hittat jättefina plastfilmer med träimitation på.
Vi har ett pyttelitet badrum, så jag är lite osäker på om jag vill lägga in trätrall. Är rädd för att ta ännu mera rymd från badrummet än vad jag redan gör. Men det skulle helt klart vara det snyggaste. Älskar trä! =)
Hur fungerar dekorplast i duschutrymmen? Många har det på väggen, men kommer det inte in fukt bakom där också?
nnenna, 2010-12-29
Åhh, ännu mera tråkigt. Tänkte man kunde ju måla istället på golvet. Men nu har jag hittat flera "experter" som starkt rekommenderar att man INTE gör det. Stänger in fukt och får en betydligt sämre slityta är två av anledningarna.
Kanske blir bäst med trätrall ändå.