Jag behöver råd och tips hur man ska inreda ett barnrum som ska delas av storebror och lillasyster. De kommer vara 4 och 1 år när det blir dags och jag har inte en aning omhur jag ska inreda det eller vilka färger man ska använda. Meningen är ju att båda ska trivas så det får ju inte var pojkigt el flickigt??
Selina, 2011-02-23
Hej!
Mitt tips är att du använder de fyra grundfärgerna! dels så passar de alltid ihop enligt "färglära" dels är det väldigt lekfulla färger ihop. alltså Röd, gul, grön och blå... för att göra rummet lite jordnära kan man ha brunt som tilläggsfärg... med min sons rum (han är 3 år)har jag bl.a. gjort följande med:
Ljusgula väggar
ekgolv
vita golv och tak lister
tygtavla tyg:melvin fr. sandberg (uppspänt tyg på stor kanvas) från dett tyg har jag sedan plockat nyanserna av blå, röd, gul och grönt.
stora kuddar på golvet i brunt rött och grönt
träramspegel från ikea som jag målat ramen röd på (lagom kroppsspegel för barn)
gunilla axens molntyg i brunt som en "spänd" gardin
röda små "sophinkar" i plåt med lock från ikea till leksaker
öppna vita köksskåp som jag ställt på golvet och monterat ihop samt målat bakstycket i brunt för leksaker som ska stå lite mer synligt!
osv
kan låta hysteriskt.. men det är ett mkt harmoniskt rum pga att jag använt grundfärgerna! Sen är det en fördel att många lekaker är i dessa färger :)
Lycka till hur du nu än gör! / Selina
mumsan, 2011-08-27
Det blev vita väggar i rummet och nu har sonen önskat prickar på väggarna. Blir att blanda lite alla möjliga färger så det blir ett glatt och mysigt barnrum. :-)
Tack för era tips. :-)