Jag och min sambo håller för fullt på att renovera vår nyinköpta lägenhet. Då vi verkligen gjort allt från grunden (såpass långt att vi ändrat om hela planlösningen utöver köket) har vi ganska fria händer att göra som vi vill, vilket vi nu gjort. När vi nu börjar närma oss det roliga, dvs måla, tapetsera och inreda, tänkte jag ta tillfället i akt att be om råd.
Vi kommer ha väldigt mycket vitt i lägenheten. I princip alla väggar kommer att vara vita, inte kritvita utan mer åt äggskal hållet, med enstaka bitar där vi tagit fram teglet från grunden. Köket kommer att vara högblankt vitt med svart laminatskiva och vita stolar samt bord. Som ni förstår, mycket vitt, även i vardagsrummet. Soffan kommer att vara svart och likaså mediabänken. Denna vägg där mediabänken kommer att placeras är drygt 7 meter, vad tror ni om att placera någon typ av fondvägg där? Vad jag egentligen tänkt mig är inget "blaffigt" utan bara något som sticker ut från mängden. Det kanske hade räckt med några lodräta sträck från golv halvvägs till tak, i olika höjder. Tilläggas kan göras att golvet kommer att vara ekparkett i hela lägenheten.
Eller vad har ni för idéer att komma med? Kanske svårt att se detta framför er, men då vi inte ens börjat måla har jag tyvärr ingen bild som kan måla upp detta.
Tack på förhand.
Alla tips är varmt välkomna.
ScratchMyHeart, 2011-03-11
Ekparkett gillas!
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med den streckade tapeten, men det låter som om streck i olika längder kan se rätt rörigt ut?
Tänk på ljuset, är det kallt ljus - välj varm färg/tapet och tvärtom.
Eftersom att er vägg är så stor kan man ju med fördel välja en stormönstrad tapet, som passar bäst på större väggar. Är det låg takhöjd kanske man ska satsa på en lodrät tapet, eftersom denna då "lurar" ögat.
Lycka till!
mrmack, 2011-03-11
Ja, jag kanske inte uttryckte mig så lätt. Hittar ingen bra bild heller som kan förstärka det hela. Oavsett vad är jag fantastiskt tacksam för precis alla svar jag får. Jag vill inte att vår lägenhet ska bli för stel, trots att vi vill ha det stilrent. Man ska ju känna att där bor någon också när man kommer in :-)
Vad gäller takhöjd så är det lite över medel, dvs 250 cm.