Nu är detta ett inredningscommunity, så alla här lär vara intresserade av inredning. Men det finns ju många sätt att förhålla sig till sitt inredningsintresse.
Själv är jag väldigt kluven.
Det känns som en absolut nödvändighet att inreda sitt hem så man trivs, problemet är ju det att man aldrig blir färdig. Att ha konsumtion som ett intresse är problematiskt. Det tar upp en stor del av ens tid (letande, fantiserande) som skulle kunna användas till vettigare saker, och mycket av ens (i mitt fall mycket begränsade) budget. Upplever ofta att begäret tar över och att inte kunna konsumera leder till frustration. Inredningsintresset tar helt enkelt mer än vad det ger, och jag var nöjdare med min omgivning när jag inte brydde mig alls.
Någon som känner igen sig i detta?
Eller upplever ni att ni blir färdiga med ett rum och sedan tänker man inte mer på det?
Tycker ni att konsumism är problematiskt? (Tänker inte främst ekologiskt här, utan psykologiskt). Kan man ha inredning som intresse utan att det blir konsumism?
Någon som har tips på hur man ska förhålla sig till problematiken? Tips på en mer hälsosam attityd?
Nell, 2011-07-12
Intressanta och sunda tankar! Jag är själv också ganska kluven. Jag har nog inga bra tips om hur man ska förhålla sig till inredandet, men tror att det är viktigt att man reflekterar över varför man håller på. Tror det kan finnas många fällor bl a:
KONSUMTION Din formulering "att ha konsumtion som ett intresse " är klockren! Låter det som ett intresse värt att vårda och utveckla? :-)
TÄVLING Jag gillar förstås själv inredning eftersom jag är medlem i detta forum, men många gånger har jag tänkt: Vill jag inreda för min egen skull, eller vill jag försöka imponera? Det värsta som kan hända, är om vänner som inte har inredningsintresse känner sig underlägsna och tycker att deras hem inte är fina nog. Hemska tanke! Då skulle jag tycka att inredandet gått för långt.
Nu ska jag ställa en fråga som jag funderat på: Hur känner ni inför att lägga ut Mäklarens bilder och göra "före och efter-album"?
Personligen tycker jag att man ska ta EGNA bilder när man gör såna album. Då är tidigare ägarens prylar och möbler bortplockade. Jag tycker det är respektlöst när andra människors hem presenteras som "allt var förfallet" och liknande kommentarer. Man vet sällan vad som ligger bakom en försäljning. Det kan t ex vara gamla eller sjuka människor som inte orkat hålla efter sina hem som de önskat. Och inredning är ju en fråga om tycke och smak.
Hur tänker ni runt detta?
majjan, 2011-07-13
Mycket intressanta tankar...
Själv kan jag bara konstatera att jag var mer nöjd med mitt hem innan jag blev medlem här...
Ju mer jag tittar i alla fina album desto mer missnöjd blir jag med mitt eget hem, och habegäret växer ;)
Har en blandning av antikt och ikea i mitt hem, och har som sagt tidigare varit nöjd med detta. Nu vill jag göra om hela tiden...
Jag kan hålla med om det som sagts tidigare, att det inte känns särskilt bra när förealbumen "hänger ut" de som har bott i bostaden tidigare.
MariaNordgren, 2011-09-11
Hej, har också funderat i dessa banor. Lösningen för mig blev att jag köper nästintill allt på loppis och sen gör om det så det passar min stil=)
Då blir man inte så delaktig i "slit och släng"-samhället...
Hej, har också funderat i dessa banor. Lösningen för mig blev att jag köper nästintill allt på loppis och sen gör om det så det passar min stil=)
oj, ursäkta det laggade. Är ny här på sidan, va inte meningen att det skulle bli 3 inlägg, och nu kan jag inte ta bort dem:S