Hej!
Jag undrar hur alla ni kunniga gör som målar om möbler, använder ni vattenbaserad färg eller oljebaserad?
Jag har använt vattenbaserad vit färg men den känns värdelös... den täcker så dåligt att man måste måla fyra -fem lager. Man kan inte sprutmåla med den då den torkar för snabbt, och blandar man med lacknafta blir den för rinnig och tunn. Då skulle man få måla tio lager istället. Målar man med pensel så syns penseldragen extra tydligt för färgen flyter inte ut utan är tjock och svårmålad. Hos färghandlaren har dom inget bra tips och dyr färg är lika dålig som den billiga. Har provat båda delar och man märker ingen som helst skillnad.
solfrun, 2011-08-25
Ingen som kan ge svar?
najaden, 2011-08-25
Jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på. Du har ju provat vattenbaserad färg och tycker att den är värdelös. Då får du väl pröva oljefärg då. Själv har jag använt bådadera, och jag tycker att den vattenbaserade fungerar bra. Torkar fortare, slipper kladda med lösningsmedel till penslarna, luktar just inget, lätt att torka bort med våt trasa om man spiller osv. Men man ska ju inte späda den med lacknafta vad jag vet. Ev kan man späda dem med lite vatten, men då bli den ju ännu tunnare och rinnigare. Jag tycker att det är bra att använda ett lager grundfärg (vattenbaserad) först, då behövs oftast två ibland tre strykningar med själva färgen.
solfrun, 2011-08-25
Min undran gäller vilken färg som brukar användas när man vill vitmåla möbler, gärna i shabby chic-stil där man slipar lite i efterhand. Verkar svårt med den vattenbaserade eftersom den är mer gummiartad.
Det finns ju för-och nackdelar med allt givetvis, men det bästa med vattenbaserad är ju att det vita inte gulnar efter ett tag, vilket vit oljefärg gör.
Hur som helst tänkte jag bara höra mig för vad alla ni duktiga möbelmålare brukar använda eftersom jag själv inte har någon jättebra erfarenhet av just vattenbaserad färg.
solfrun, 2011-08-27
Ja man får nog välja det som är bäst av det värsta helt enkelt, som du säger.
Håller ju med om att det är bra när det torkar snabbt, inte luktar och är lätt att tvätta bort. Ja det är väl bara att ta det onda med det goda så att säga.
Tack för era svar :)
sannavanna, 2011-09-08
har bara bra erfarenheter av vatten buren lackfärg. Målat vår trappa med den och vi har fått måla tre varv för att få bra täckning, det bästa är ju som sagt att den torkar snabbt, relativt luktfri och inte gulnar (därav vårt val till trappan). Kan dock hålla med om att täckningen är liiite sämre än ren oljebaserad men det övervägde inte vårt val.
solfrun, 2011-09-09
Tack för svar!
Det är nog så att man får ta det onda med det goda, eftersom det ändå finns en del fördelar med vattenbaserad färg. Men jag har förstått att man måste använda helmatt vit färg om man vill måla i shabby chic-stil och slipa med sandpapper i efterhand.
pinkfriday, 2011-10-31
Vill bara säga att det är skillnad på vattenburen och vattenburen. Det finns vattenburen akrylatlatex och vattenburen alkyd (olja). Sen det som kallas oljefärg är en lösningsmedelsburen alkyd. Väljer man en vattenburen olja av godkvalitet och grundar så gå det jätte bra att måla med.
Sen kan man ju ha en alkyd (vattenburen eller lösningsmedelsburen) om man vill uppnå ett litet mer slit tåligt resultat. Den flyter ofta ut lite bättre och är lätt att få snyggt med, men med åldern gulnar den lite och ska helst torka 24timmar.
Använt en del vattenburet med och har man grundat så går det hur bra som helst att måla med. Sen kom ihåg att man målar aldrig bättre än kvaliteteten på penslen, så skit i de dåliga penslarna och ha en bra och ta hand om!
Jotuns lackfärger är jätte bra! testa nya vattenburna alkyden.
solfrun, 2011-10-31
Tack så jättemycket för ditt svar! Konstigt att inte ens färghandeln kan ge ett ordentligt svar.
Det var jättebra att veta, så det ska jag lägga på minnet. Och det med penslarna med :)
Ska testa Jotuns lackfärg nästa gång!
Kackholm, 2011-10-31
Hej.
För att måla möbler och snickerier (typ dörrfoder o karmar, dörrar etc) inomhus ska du använda dig av en vattenbaserad lackfärg/snickerifärg. Du ska inte späda den med lacknafta.
Det finns flera fabrikat på markanden och jag kan säga att ju dyrare och mer känt fabrikat desto bättre täckförmaåga och kvalitet.
Själv använder jag mig av Beckers Aqua lackfärg för den passar just mig bäst. Alcros är liknande med jag upplever den som mer rinnig och har en länge öppentid, dvs den torkar inte så snabbt som Beckers.
Om ytan du ska målad eller klarlackad (som man kan se att furumöbler är) är målad en gång tidigare ska du först tvätta av med målartvätt eller med rödsprit för att ta bort ev fet beläggning. Slipa därefter med fins sandpapper. Borsta av löst damm och ev torka av med blöt trasa igen. Grunda med lackgrund och ev fästgrund. Ev spackla med snickerispackel om det är ojämnheter. Slipa spacklet när det torkat. Därefter två lager med själva färgen du valt, det vill säga den snickeri/lackfärg du valt.
Denna metod är den som rekommenderas av alla färgleverantörer. Det finns bra informationsblad att hämta i färgaffärerna.
Använd en pensel avsedd för lackfärg! Ju dyrare pensel desto bättre kvalitet. Dra penseln lite lätt mot sandpappret så lossanr lösa strån, då slipper du få dem på den målade ytan.
Lycka till och ha roligt medan du jobbar på!
Vänliga hälsningar,
Elisabeth
Kackholm, 2011-10-31
Jo..jag ser att jag kastat om en del bokstäver och skrivit lite konstigt i mitt inlägg här innan. Det beror på att jag haft en stroke och ibland ser jag inte att jag skrivit fel. Jag hoppas du förstår ändå hur jag menar. Annars så hör av dig så ska jag hjälpa dig bättre.
Vänliga hälsningar,
Elisabeth