Hej hallå. Har länge velat ha en säng med rejäl förvaring under och nu när jag får förstahandskontraktet på lägenheten och min hyresvärd vill ha tillbaka sin säng kanske det är dags att ordna det? Men HUR? Är det öht rimligt att tro att man kan bygga nåt sånt?? Vill ha nåt i stil med denna: http://www.styleroom.se/album/2255, men utan gaveln.
Har gjort en ful bild i paint som ni ser nedan :D
Nånstans tycker jag inte det borde behöva bli varken så bedrövligt svårt eller tokdyrt?
Tänker att man bygger stommen och en ram som man bara lägger ner madrassen i. Och så dit med lite luckor. ELLER? Har inte byggt nåt sen träslöjden så jag kan gott och väl ha fel...
Är det smartare att bygga på färdiga skåp? Hur mycket extra stöd behöver man isåfall? Kan man räkna med skåp som stöd öht?
Kathadrion, 2013-04-08
Innan jag flyttade hemifrån hade jag en upphöjd säng. Vi tog bara tre underdelar från ett gammalt vitrinskåp (det var en sån där jättestor hyllmöbel med flera delar där man kan plocka isär över- och underdelarna, så det såg inte konstigt ut att bara använda underdelarna) och lade min resårbotten ovanpå dem, och så ställde vi dit ett extra stöd under det hörnet av sängen som annars skulle ha hängt fritt i luften. Vi skruvade inte ens ihop nånting, vi ställde bara madrassen på skåpen och det gick hur bra som helst ändå.
Två av skåpdelarna ställde vi med dörrarna mot långsidan av sängen, och den tredje med dörrarna mot kortsidan. På kortsidan närmast väggen blev det ett hål in under sängen där man kunde förvara större saker. Jag hade typ extra madrasser och sovsäckar och sånt därunder.
Jag hittade inget foto, men jag har försökt rita undefär hur det såg ut.