Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Musikälskare

Zappa

Zappa SE

Publicerat för almost 14 years sen
Följ

Förr kunde man ganska enkelt skönja en människas intresserad av genom att studera ett vanligt vardagsrum. Gillar han eller hon böcker såg man en välfylld bokhylla, var man intresserad ov fotografering fanns det stora bilder på väggarna som kanske även skvallrade om ett naturintresse. Gillade man musik stod det kanske ett piano eller en stereoanläggning i rummet. Numera är oftast rummen så avskalade och minimalistiskt designade att detta sällan syns. Det enda som verkar få synas och som skvallrar om intresse är en stor TV på en vägg, resten är undanstoppat i skåp och lådor.
Själv är jag en stor konsument av musik och avnjuter den gärna i vardagsrummet men frugan gnäller över skivsamlingen eller högtalarna. Varför är det så? Förr fanns det med få undantag en riktig steroanläggning i ett hushåll men så verkar det inte vara nu för tiden. På sin höjd kanske man kan skymta en liten tivoliradio någonstans. Det verkar i hög som att det enda intresse som avslöjas är just inget annat än inredning.

moreismore

moreismore, 2011-11-30

Kan hålla med om att det är tråkigt att man inte ser skivor hemma hos folk längre. Men samtidigt så är det väl inte så många som köper skivor längre.
Största trendsättaren inom inredning verkar vara mäklarannonser. Hem som är kliniskt inredda utan personliga saker. Känns som en tråkig stil att efterapa.
Sen verkar folk tycka att det här med dold förvaring är en härlig grej. Har inte riktigt fattat grejen.

Hencopenko

Hencopenko, 2011-12-01

Dold förvaring är människans bästa vän.. Efter hunden då förstås.

Hellre har jag det jag inte vill ska synas praktiskt förvarat än att ha 1000 saker framme, vilket jag redan har! Hade det inte varit för den dolda förvaringen så hade jag alltså haft 2000 saker framme ;)

Zappa

Zappa, 2011-12-01

Beträffande musik och dess lagringsmedia.
Jag har ju en passion för just detta och då duger inget annat än vinylavspelning. Visst är datalagrad musik betydligt smidigare, enklare och billigare men när det gäller musikaliska kvaliteter är jag inte imponerad. För mitt vidkommande duger heller inte pyttesmå högtalare, det skall till mer än så för att det skall bli bra. Jag delar naturligtvis era synpunkter att visst är det bra att gömma prylar i skåp och lådor men det finns ju gränser. För mig skall möbler vara praktiska och spegla min personlighet.

Bifogad bild visar de högtalare som jag använder, coola och låter brutalbra,

Hencopenko

Hencopenko, 2011-12-02

Det är svårt att argumentera mot en audiofil ;)

Men det är ju inte bara filmer och musik som blir enklare att lagra utan även böcker..
När kommer då begreppet "bokhylla" att försvinna.

Det verkar i större utsträckning som att folk har lättare att släppa musik/filmsamlingen än vad vissa har att släppa böckerna.. Det är i alla fall vad jag tror, ingen bokmässa utan böcker i fysisk form... Böcker kan dessutom vara stilfulla att inreda med, men det kan å andra sidan ett snyggt skivfodral vara med.

Min åsikt när det gäller musik har i alla fall tidigare varit att jag vill ha skivan i fysisk form efter som att jag då får hela "konstverket", man vill kunna bläddra i konvolutet och sådär..

Det ligger ofta en tanke bakom varför låtarna ligger i en viss ordning med och det kommer man ju ifrån om man bara väljer ut ens favoritlåtar i en playlist..

Lite OT igen kanske, men tänkvärt tycker jag allt.

Hencopenko

Hencopenko, 2011-12-04

Ok känner mig in målad i ett hörn, känner att mitt resonemang tidigare inte var helt vattentätt!

Men som sagt ser man skivan som ett konstverk så vill man ha den i fysisk form, ser man den som endast ett stycke musik som nog majoriteten gör så spelar det ingen större roll för de flesta hur den konsumeras.

Har man en stereo för 100000 så vill man nog inte lyssna på nerladdad musik i kass kvallite, då vill man förmodligen ha skivorna på vinyl dessutom.

Har man en samling cd:s så har man nog garanterat importerat allt till datorn för att det är enklare, man skiter i det lilla extra för att det räcker gott och väl i alla fall.

Jaja här fortsätta det att svamlas off topic ;)

Zappa

Zappa, 2011-12-04

Tråden har tdligen hängt upp sig på vilka format som används för musikavspelning.
Jag har inga problem med att somliga har låga krav gällande musikavspelning. Det är dock inget fel i att begränsa sitt intresse för musik med datalagring och avspelning, enkelt, praktiskt, billigt och helt säker tillräckligt bra för de flesta. Men ingen skall dock komma och säga att digitallagrad musik spelar lika bra som en riktig vinylrigg.
Men nu till dett som tråden egentligen handlar om.
Vad jag hänger upp mig på är att många hem endast verka avslöja heminredning som enda intresse. Rent, avskalat, och kliniskt. Ingen själ, inget hjärta, endast estetik.

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Produced by Rooms Media AB

Copyright © StyleRoom 2007–2025

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons