Okej...fick ett ryck här precis, och har rivit av tyget på min gamla 50 tals golvlampa med mässingsfot.
Tanken är att jag ska spraymåla den istället.
Så....rusade ner till en hobbybutik o tänkte köpa sprayfärg men kom hem utan. Det stod på den att den ska användas i väl ventilerade utrymmen, utomhus etc i 15-25 grader.
Och här sitter jag...nästan högst upp i ett höghus, mitt i vintern med minusgrader och undrar hur sjutton jag ska göra. Vänta till våren/sommaren och spraya den ute?
Eller går det att måla den? Isåfall vilken färg rekomenderar du?
Tacksam för svar....åh, jag som var så på g!
Sessilou, 2012-03-04
oj....ingen som vet eller har tips?
Lillan1960, 2012-03-06
Jag skickar frågan vidare - hade nämligen tänkt göra samma sak och brottas med samma frågor som du =)
MiaPysselfia, 2012-03-10
Halloj!
Gillar inte att spraymåla, det generar så mycket arbete! Dels för att det far runt en massa färgdamm som sätter sig på inredningen hemma... dels för lukten!
Men... vill man så måste man ju lösa dessa problem! Jag skulle:
Använda mig av ett utrymme som jag bestämmer mig för att inte använda under spray och torktid. Ta tex badrummet, duschen? Där brukar ju finnas ventilation. Klä in, spraya och sopa igen dörren för några timmar!
Tejpa upp täckmateriel i en hörna (lakan/tidningar/täckpapp). Från golv till tak, tak är kanske inte så nödigt... dammet faller ju nedåt.
Sedan skulle jag spraya, för jag har SÅ svårt att vänta!
Har ni inget hobbyutrymme i källaren av fastigheten? Kolla med fastighetsägaren.
Torktiden är ju inte SÅ fruktansvärt lång. Färgdammet lägger sig ju ganska omedelbart efter sprayningen.
Glöm inte att målartvätta och matta ytan lätt med ett fint sandpapper innan du sprayar!
Lycka till :-)!
ekblad, 2012-03-22
Jag håller med MiaPysselfia, täck nogrannt i ett rum och stäng dörren.
Det finns även vattenburna sprayfärger att köpa, vattenburet luktar ju generellt mindre. Jag vet dock inte hur de är arbetsmässigt jämfört med lösningsmedelsburna, men fabrikanterna påstår att det ska vara samma.
Utomhus skulle jag undvika om man är nogrann med finichen, mycket damm och skräp som virvlar runt och kan fastna i färgen.