Jag vill måla vår furutrappa som har fotsteg i laminat.
Jag tänker...måste man hålla på och sandpappra och greja? Kan man inte bara tvätta av...grunda med häftgrund och sen smälla på färg??
Håller på att renovera samtliga rum i lägenheten och vill göra trapp också men är sådär pigg på att börja sandpappra bort all lack (det är en hyreslägenhet)
Lindilow, 2012-06-02
Hej!!
Är detfotstegen som det är laminat på och i så fall är det de som du tänker måla?
ansen, 2012-06-02
Hela trappen...även fotstegen och räcket :)
Lindilow, 2012-06-02
Allt utom fotstegen kan du bara tvätta och måla som du skrev men fotstegen är jag tveksam på,
vatten baserade färger är mycket mjukare i dag och skulle du måla fotstegen så skulle du nog nöta bort färgen till slut, efter som färgen kommer inte att fästa så bra på laminaten.
Alternativet är att kolla med färg butik och kolla om du ska köpe en epoxy färg just på fotstegen.
Det är en fär som endast är för golv och jätte slitstark, men samtidigt så är det en dyr färg att köpa om det ändå är bara en hyresrätt.
Men det kan ju vara värt att kolla med tex flugger och höra sig för om dom har ngt annat tips:)
ansen, 2012-06-02
Tack för svar :)
Som jag minns det... det var många år sedan så hade mina föräldrar laminat...eller någon sorts matta på deras trappsteg som de bara målade över. Jag gissar att de använde golvfärg till hela trappen.
Nu är det även såna där halkskydd i trappen som jag tänkte att jag skulle försöka få bort.
Trappstegslaminaten är någon ful gul-brunaktig färg så de måste bort, resten av lägenheten kommer få ett mörkgrått golv och ekparkett. Ska ta mig till en färgbutik imorgon och höra med dem!