Jag håller på med smårenoveringar i mitt kök och byter ut en bänkskiva som blivit vattenskadad. Jag vill dock inte ta bort de resterande bänkskivorna som finns i köket då de inte är vattenskadade.
Nu till saken: Är det någon här som har testat att betsa en bänkskiva i stav ek? Hur blev resultatet?
Jag kommer om allting går som planerat att slipa de existerande bänkskivorna och måla dem med en oljebaserad färg och lacka.
Ge mig gärna tips.
Jag letar även efter måttanpassade staveks bänkskivor på 26mm.
Bifogar en bild på köket, och det är bänkskivan som syns till vänster som är bortplockad.
Sakara, 2012-06-15
fint kök, vilken färg hade du tänkt betsa skivorna i?
skrivor gjorda av stavar har nackdelen att de kan skilja i färgern. visserligen så kan det vara snyggt med lite kontraser men det innebär också att all betsdu lägger på kommer att vara lika mycket skiljande som stavarna är nu.
men så länge det är massivt trä så är det ingen fara.
Vad jag skulle göra är att ta bitar från den vattenskadade (men inte just den skadade biten) och provbetsa med några olika spritbetser bara för att få en uppfattning om hur det kan se ut.
Spritbets kan du blanda själv men skulle ändå kolla på lokala färghandeln/pysselbutiken. Ifall du hittar narvsvärta kan du använda det, en notering är att dne främst används till läderarbeten och kommer ALDRIG att gå bort från trä eller saker som abosrberar vätska. så den är inte optimal.