Hej alla!
Jag skulle så gärna vilja kunna göra en sådan där klädhängare som är format som ett träd som jag har sett att flera här har gjort själva. Jag vill att den ska efterlikna den som finns på www.em.se. Hur sjutton kan jag rita upp mönstret på en mdf-skiva??? Jag förstår inte det. Snälla ge mig några riktigt utförliga och bra tips!!
markusnyholm, 2012-08-20
Hej jo jag har tänkt bygga ett träd om några veckor, när jag fixat det andra som är viktigare i nya lgh. Jag har börjat spara ner träd som jag kan snon "gren" ideer från. Jag är ganska säker på handen så jag kommer nog bara skissa upp det på en ca 12 mm mdf skiva.
Men om man tycker det är svårt kan man ju ta ett färdigt träd och köra med en skol projector på oh papper och skuta upp de på mdfen. Eller så kan man i datorn dela upp hela bilden i ett rutmönster och sen göra likadant på mdfen och sen fylla i varje ruta som den ser ut på datorn.
Jag ska nog sätta 2 st runda stavar bakom trädet så det kommer ut 10 cm och sätta små led lampor bakom så det glöder lite fint bakom trädet :) och sen måla den vit.
Fråga gärna om du undrar över något :)
idaskoog, 2012-08-20
Hej!
I vilket program kan man dela upp bilden i rutor? Ja du, OH-apparat har jag funderat på, var sjutton får man tag på en sådan...jag går ju inte i skolan...jobbar inte på kontor...hmmm....
Jag känner mig helt lost!
markusnyholm, 2012-08-20
Mät med en tumstock på ett a4 dra 5 sträck med 2 cm mellan, våg och lodrätt sen skriver du ut den typ. Men först får du hitta en trädbild som är framifrån.
Om ca 1 månad kan jag ladda upp en bild på de trädet jag kommer göra :) om du han väna så länge :)
LittleL, 2012-09-14
Hej Ida!
Utan Overhead; tag ett rutigt papper, håll det mot bilden du valt på datorn och ríta av.
Förstora mönstret genom att ruta ett stort papper i den storlek du vill ha på trädet.
Sedan är det bara att rita av mönstret i varje ruta.
Klipp ut och rita av på mdf.
Så gick jag tillväga.
Lycka till om du inte redan tillverkat ditt träd.
/LittleL
hassanhussein, 2014-11-26
Skala upp det bara