Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Hittade Silverfiskar..

Soulflower

Soulflower SE

Publicerat för mer än 12 år sen
Följ

Väldigt offtopic, men jag hittade silverfiskar som kryllar i mitt kök och jag är nyinflyttad så jag antar att dom fanns här redan innan jag bosatte mig. Jag är så äcklad att jag inte vågar sätta foten i köket för tillfället, dom cirkulerar kring skåpen, på golvet och kryper under kylskåpet och ugnen när dom får syn på mig eller ljuset.

Eftersom jag aldrig tidigare varit med om att jag hittat såna kryp i mitt hem så måste jag fråga om det är vanligt att Silverfiskar finns i svenska hem? Och om Anticimex kommer hjälpa till att ta bort dom eller om dom anser att dom inte är så skadliga? Själv kan jag aldrig tänka mig att leva med dom, jag är livrädd för kryp.

janethepain

janethepain, 2008-09-21

Tyvärr är det nog ganska vanligt med silverfiskar. Skitäckliga!! Dem trivs i fukt, brukar hålla till i Kök o framförallt badrum. Klart du ska ringa anticimex. Man vill ju inte ha dem kvar,det blir bara fler. Hoppas du blir av med dem.
Vh Jane

Soulflower

Soulflower, 2008-10-04

Hemskt... dom bara förökar sig.. Anticimex sa på telefon att dom inte vill sanera silverfiskar och att jag får leva med dom.. jag började nästan gråta.. jag har bott på 7 andra ställen och aldrig haft detta problem.. ikväll trampade jag på 4 silverfiskar.. jag hittade 8 st när jag kom in i köket.. och trampade på 4 av dom... dom finns överallt, jag är så äcklad.. det borde gå att sanera.. ALLA har inte silverfiskar. åh jag vill få bort dom!!! man ska inte behöva ha så många att man trampar på dom!!!

sohni

sohni, 2009-08-20

ett liiiite råd att testa e att lägga ut nejlikor(köpps vid kryddor)lägg ut dom i besticklådan(ngr krossade o ngr hela)o sen ngr i barummet o toan,mim mamma testa det o om dom inte försvann så blev det inte lika många som dök upp,ngt med den lukten antar jag som får dom springa bort,annars finns det ngn sån spry o köpa säkert. lycka till!!!

Selina

Selina, 2009-08-20

Hej hej.. tyckte så synd om dig så jag gick in och googlade lite.
Hittade följande:

1)En säger: Man kan hälla kokande vatten i vattenavloppet så ser man dem inte på ett tag. (lite barbariskt)

2) En annan säger: Silverfiskar kan man bli av med, lätt! Det finns speciella fällor som man får på Anticimex. Bara att sätta ut.
Ser ut som en litet godispapper bara. Silerfisk finns det ju gott om i skolor och på museum. Dom gillar mörkt och fuktiga ställen. Det finns besprutnings preparat som Anticimex har. Men det luktar pyton! Prova först med fällorna.

3) den tredje säger: Har hunnit bo i många lägenheter med silverfiskar under åren och nog levt i tron att de är rätt svåra att få bort från en enskild lägenhet. Men har haft viss framgång med gamla vanliga Raid längs listerna. De kommer nog tillbaka efter en tid, men under några veckor är det lugnare och då kan man ju spreja på nytt om man vill. (raid finns i matvarubutiker)

lycka till! har ej själv provat dessasom sagt men ngt kanske funkar! mvh / Selina

Selina

Selina, 2009-08-20

haha såg nu att tråden va ett år gammal.. haha.. jaja.. lycka till iaf :)

skapare

skapare, 2009-10-20

Jag har silverfiskar i mitt hem men jag dödar dom inte för de är sanerings djur också som äter upp kvalster i våra bostäder.

Mina silverfiskar är mest längs med en yttervägg där jag sitter med min dator på ett datorbord och smular ner med godis saker då jag surfar och det gillar de att äta så dom håller sej mest där.

Jag vet att de kom in till mej från ytterväggen för huset är gammalt och i husväggen finns det perfekta hål för fåglar att lägga sina ägg i så silverfisken har kommit från fågelbon nära mitt fönster i rummet.

De dör nästan bort helt på vintern men sen kommer de fram strax efter fåglarna lägger ägg i väggen. Jag bor högst upp så det läggs mycket ägg under taket med tillhörande silverfiskar.

Mina katter gillar att jaga silverfiskar och äta dom så det blir inte några stora silverfiskar kvar utan mer yngel som ser ut som svarta små maskar.

Tänk på att du kan rubba balansen av kryp i hemmet med att spraya allt för vilt, tänk istället att silverfisken äter ännu äckligare kryp som är för små att du skall se dem men kan ge dej svår allergi istället !

Det är farligare att ha det för rent än att ha lite smuts i hörnen.

Soulflower

Soulflower, 2009-10-20

Tack för svaren, det gör inget ifall inlägget är gammalt. Nu när det har gått ett år kan jag glatt meddela att Anticimex varit här och besprutat och gett mig fällor. Det hjälpte enormt mycket, visseligen kom dom tillbaka, med med RAID och regelbunden koka-vatten-hälla-i-avlopp-metoden har så gott som ALLA silverfiskar försvunnit, minns inte ens senast jag såg en. HÄRLIGT!!!

Raev

Raev, 2010-11-06

Gammal tråd, men ändå:

Skapare: Silverfiskar äter inte kvalster, de äter kolhydratrikt avfall, socker, mjäll, hår, hudflagor (precis som kvalster) och kan även ge sig på tyger och böcker om det kniper.
Gynnar du silverfiskarna gynnar du kvalstren också.
Jag är inget fan av att använda bekämpningsmedel i hemmet eller hålla det kliniskt, däremot kommer man långt på att hålla golv och skrymslen någorlunda städade och täta golvlisterna och ev. sprickor där de uppehåller sig.

Och de svarta "små maskarna" är vuxna silverfiskar, de blir inte större än så.

Raev

Raev, 2010-11-06

Nej, jag tänker på silverfiskar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverfisk_(insekt)

Modinskan

Modinskan, 2010-11-06

Off topic:

Jolly

vet inte om du har problem med pälsängrar men med din sista kommentar så låter det så. Ser att även du har katter och om du nu har problem med pälsängrarna så tänk på att ha din kattmat (knaprisar) i tätslutande burk och att vara noga med att sopa och torka upp ALLT runt matskålarna, mina katter sölar småsmulor runt skålarna. Pälsängrarna ÄLSKAR torrmat, och efter att jag började med att våtåttorka och hälla över kattmaten i en tätslutande burk har krypen försvunnit (iaf alla spår av dom).

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

• 1
  • 2
Nästa

Sida:

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2021

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons