Jag har börjat " spåna " på en köksrenovering o skulle vilja fråga Er som renoverat : vilket sorts golv ska man välja till köket, har tänkt lägga in värmegolv.
Är det opraktiskt med sten eller trämaterial ?
Sten kanske man lätt slår sönder saker mot o trä kan lätt bli missfärgat .. eller är det bara mina fördomar ?
Hur gjorde NI o är ni nöjda ?
Sen till samma fråga ang. bänkskiva .. praktiskt o hållbart vill jag att det ska va !!
Vad valde NI o är ni nöjda ?
Har funderat på ljust trägolv , typ ljuslaserat o mörk, mörk träskiva som bänk, ex mörk valnöt eller ev mörk granit ..
Ensamstående som jag är vore det även trevligt med lite "ekonomiska" tips från köksrenoveringar, har NI sparat pengar på Er renovering o hur gjorde ni då ?
Hoppas på många svar i mitt första ilägg på Styleroom =))
JBz, 2012-09-17
Hej Pinglan.
Mina tankar nedan, detta efter att ha byggt fyra kök med olika materialval och budgetar.
Ja, det är opraktiskt med trägolv i köket, men det är det värt om man vill ha känslan :)
Dock skulle jag satsa på oljat trägolv, traditionella skurgolv blir oerhört jobbiga att hålla rena och lackade trägolv hör inte hemma i kategorin trägolv, då kan man köpa "pergo" istället (inget fel på det!).
Med stengolv i köket får du en väldigt lättstädad yta men den är just hård, allt du tappar går sönder. Å andra sidan blir det golvet väldigt mysigt att gå på med golvvärme under (fungerar bra under de flesta trägolv med men blir inte lika distinkt).
Träskivor kring vasken är förkastligt, det är bara en tidsfråga innan träet tar skada nog att det syns, håll dig till metall eller sten där det finns vatten. Även om dú väljer ädelträ och/eller oljar in träet ofta blir det synliga märken efter ett tag i jack och liknande.
De flesta träskivor och stenskivor blir snygga om du bara tänkt till lite på hur de ska sluta an mot omgivningen, valet av nyanser (trä eller stenslag) är viktigt för att du ska få "din" stil. Hållbarhetsmässigt kommer du nog få mer glas och porslinskross med en stenskiva men det är en rutinfråga, efter ett tag är man van vid det hårda underlaget och kan hantera det i farten.
Myten kring att man inte kan ha marmor i köket stämmer sisådär, man får räkna med "patina" men i dag kan man behandla skivorna med så pass bra medel att de står emot det mesta vilket kan vara bra om man dras till dessa stenmaterial. Annars är de hårdare stenslagen såsom granit att föredra.
Budgetmässigt skulle jag rekomendera dig att ta in offerter från ett par sten-, skiv- och golvleverantörer, det finns mycket pengar att spara på att jaga upp det bästa priset.
// J
erika-1980, 2012-09-20
Hej, vad spännande med köksrenovering! Jag kan rekommendera ikea faktiskt om man inte vill ha ngt väldigt speciellt. Det som sedan gör det lilla extra är kakel osv, det kan man gärna fundera lite extra på. Tänk stilrent och en bra bas för att lägga till färger på textilier osv. Här finns lite bra tips: http://www.karros.se/tips-vid-stambyte-och-renovering/ Lycka till!/Erika
eeva71, 2012-09-22
hej ! infällda diskbänkar är snygga men jag själv som håller till mycket i köket föredrar en vanlig hederlig diskbänk, faktiskt :) ett tips bara ;)
AdiMaria, 2012-10-22
Hej. Då jag bara renoverat kök en gång så skulle jag inte vilja kalla mig expert men jag anser mig i alla fall ha några åsikter frågan;)
Om du ska ha värme i golvet så tycker jag att du skulle välja ett stengolv. Dels för att få ut så mycket som möjligt av värmen samt för att sten som material är väldigt hållbart och inte slits på samma sätt som ett trägolv gör.
Själv har jag ett trägolv då det 1. billigare 2. var lättare att lägga 3. var bättre för mig då jag inte skulle ha golvvärme.
Dock vill jag säga att det finns många fina och framför allt kostnadsvärda trägolv som kan vara trevliga, men sker det en olycka så föredrar i alla fall jag att golvet håller och vasen går sönder än att vasen håller och golvet går sönder...
Som bänkskiva har jag en rejäl 4 cm ekskiva som jag oljat och planerar att underhållsolja i fortsättningen också. Visst är det inte lika praktiskt som laminat när det är en fråga om vatten och smuts mm men det är mycket snyggare. Ett val som jag inte ångrar:)
Som jag har fattat det så är väl marmor/granit på uppgång igen, vilket man kan förstå då det är väldigt stryktåligt. Dock är det dyrt, i alla fall äkta marmor. Mina föräldrar hade (märk hade) en marmorskiva i köket som de hade sänkt ner spis mm i just för att det var så hållbart och tåligt. Min pojkvän lutade sig mot kanten på mitten och hela skivan brast... Sedan dess så skulle jag aldrig tänka mig att slänga iväg pengarna på det.
Något jag har sett på senaste tiden är bänkskivor i betong. Vet inte riktigt hur de gör för att vattenskydda dem men det är en idé som tilltalar mig. Lite rustikt:)
Det jag tycker jag sparat mest pengar på under min köksrenovering var:
* skåp och stommar från IKEA, billiga och väldigt välfungerande
* grövre bänkskiva (Bauhaus) för att ha lite extra att ta av om jag vill slipa ner den vid ev fuktpåverkan- slipper därför köpa ny senare
* kolla efter kakel/klinkers på nedsatt pris: köpte mitt drömkakel från Bauhaus när de hade en kampanj med 25% på allt kakel och mitt klinkers till hallen på 75% på utgående sortiment
Hoppas du hittar något som funkar för dig:)