Vår trappa står på tur att renoveras men HUR är ett litet dilemma...Huset är byggt 79-80 och är i tre plan. Trappan är en ful furutrappa med massor av spjälor och brun matta på trappstegen. Mattan är nedsänkt i trappstegen.
Vi har varit inne på att måla furun vit, själva, men det verkar vara mycket tidskrävande. Har även varit inne på att ta in målare. Eller byta ut denna trappan till en ny- vilket skulle bli rätt kostsamt. Men HUR får man en sån här trappa SNYGG? Vi vill ha den vit- bli av med ett gäng spjälor och det fula räcket. Tips?;)
ulbe, 2012-10-22
Det går absolut att få den fin men det är mycket jobb! Jag googlade massor när jag höll på med min trappa, det viktigaste är att man har tålamod. Jag slet under några veckor i somras med underarbetet, nu är det bara lite spackling och målning kvar, har inte haft tid efter semestern men förhoppningsvis kan jag leverera lite efterbilder om ett tag :)
Iduns, 2012-11-07
Jag håller just nu på att renovera och måla våran furutrappa som har en grå filtmatta limmad på trappstegen, att måla trappan med tre lager snickerigrund samt två lager snickerifärg tog ca 2½ dag och det svåra är att ta bort filtmattan, jag ska pröva att använda limborttagning och dränka in mattan i det för att få den att släppa.
det är så mycket billigare att renovera själv än att köpa en ny trappa.
Jag har ännu bara lagt ner ca 400 kr .
2 liter snickerigrund
2 liter snickerifärg
2 penslar.
och nej jag har varken kört målartvätt eller slipat något innan, sambon är snickare/målare och han ansåg det onödigt. Men det är självklart en smaksak.