Är jag helt ute och cyklar om jag tror att det FINNS en fin gul kulör att måla ett sovrum i?
Jag måste bara hitta den :-)
Den får inte vara för knallig, inte för "beige", inte för röd - den ska vara fräscht gul, åt det ljusa hållet, inte skrika ut sin existens utan bara vara en smakfull backdrop som tar till vara det fina ljuset i rummet och bildar en bakgrund åt vita möbler och röda detaljer.
Man ska inte haja till och tänka "Åh, ett gult rum", när man kommer in i det.
Det finns takhöjd, trägolv och spröjsade fönster - så en gul nyans som kan ha funkat på säg 1920-talet är vad jag söker.
Tips?
linaviolapersson, 2012-12-08
Jag vet en gul kulör som iaf är väldigt behaglig uppmålad. Det är alcros kulör påsklilja. Kan hända att den ändå är för knallig om jag förstår din beskrivning rätt. Men isf går det ju att prata med kunnig färghandelspersonal så kan dom hjälpa till att göra tex halva kulörreceptet :-)
Montefiori, 2012-12-08
Tusen tack för dessa tips! Jag hade redan klickat mig igenom Alcros kulörkarta femtontusen gången under tilltagande förvirring, och nu har jag gjort det femtontusen gånger till - men Strå hade jag nog missat för den ser ju inte så gul ut på provet. Men den var väldigt fin på din vägg Jolly. Sen upptäckte jag näraliggande Vår nu också.
Även Påsklilja fick en andra titt och den är inte dum! och som sagt, man kan ju blanda den svagare... Hmmm.... Och så har vi Svavel och Strutt...
Andra jag har kollat på är Beckers "Tora" och Beckers "Sven" - fast den är ju grön! bara för att öka förvirringen ytterligare :-p
Montefiori, 2012-12-10
Tack ska du ha! Jag försöker intala mig att herregud, en väggfärg, det är ju inte hela världen - men lite kul är det ju att inte vakna varje morgon och tänka "hjääälp" när man möts av nån chockerande kulör :-)
Helenamaria, 2013-01-09
Vi har målat om flera rum och kör bara med Jotun, LADY Pure Color. Otroligt fin matt färg. Intrycket är helt annat än de vanliga färgerna med matthet 7. Ser mkt fylligare och lyxigare ut.