Hej!
Vi bor i en villa omgjord till tvåfamiljshus (hyresrätt). Golven i vardagsrummet och ena sovrummet består av någon slags plastmatta som ska se ut som trä. Problemet är att mattorna liksom inte är förankrade någonstans. När man dammsuger följer således hela golvet med och böljar. Barnen snubblar dagligdags i fogarna. Nu har vi just fått reda på att ena barnet är dammallergiker och vi vill kunna rengöra på ett vettigt vis här hemma.
Under plastmattorna finns ett gammal trä-plankgolv. Kan vi på eget bevåg ta fram det (är ju bara att rulla ihop golvet, suck) och fixa till det? Eller kan vi be hyresvärden fixa så golvet ligger där det ska?
Ilini, 2013-01-01
Jag har ingen koll på vad hyresvärdar ska och inte ska göra, men om golvet följer med när ni dammsuger så tycker jag att ni borde prata med honom.. Jag hade definitivt velat att det blev fixat, speciellt eftersom er son nu är dammalergiker.
paula_ric10, 2013-05-21
Jag hade definitivt frågat hyresvärden. Förhoppningsvis kan de bidra med hjälp eller åtminstone tipsa om hur man bör gå till väga. Det kanske går att få ut något via hemförsäkringen om ni måsta ta hjälp av någon?