Hallå! Har precis flyttat in i en alldeles underbar lägenhet.. OM det inte vore för badrummet. Badrummet har alltid varit min "favoritplats" att hålla det snyggt på i lägenheten, tyvärr stör jag mig mer och mer på vårat. Det är inte hemskt, men ja ni vet.. ändå.
Golvet är i vita klinkers så det är inga problem. Själva inredningen är också bra, MEN... Väggarna är crèmefärgade (som min pojkvän fint säger), jag hävdar att dom är pissgula.
Har kollat runt lite men jag har ju tummen mitt i handen, mest eftersom mamma&pappa är så duktiga och alltid har gjort allt åt mig i "renoveringsväg". Har aldrig behövt spika upp en tavla själv.. *oops*
Så.. Måla, sätta någon slags plastfilm över kaklet eller riva skiten är alternativen. Badrummet är stambytt 2001 enligt föreningen. Det är en bostadsrätt för övrigt.
Vad tror ni är bäst? Har hört både bra/dåligt om både att måla och sätta plastfilm, att riva allt känns ju som att det blir väääääldigt.. Väldigt.. Dyrt.
Har även badkar, så hela den kortsidan längst in bakom badkaret blir ju blött titt som tätt. Vill ju ha något som sitter, ser bra ut och inte lossnar/tappar färg/repas eller allt vad det nu kan vara efter något år. Sen kan man väl inte begära att det håller för alltid.
Linska, 2013-01-02
Det går ju att kakla på kaklet, såtillvida att det gamla kaklet sitter "som berget" och att fuktspärren är hel. Det enda kruxet är att få till bra rörgenomdragningar, blandarfäste mm. Hör med ditt försäkringsbolag och kolla med en BRA bygg/kakel-butik om vilka produkter som ska användas.
Lycka till!
Ilini, 2013-01-02
Tack för svar! Absolut något jag ska kolla upp.
bsandgren, 2013-01-06
Jag har en tapet (i hörnan där duschen står) med plastfilm över som var satt innan jag flyttade in och det har funkat bra! Vet inte alls hur det blir om man sätter plastfilmen i ett helt rum dock..
Fasonblog, 2013-01-06
Hejsan,
vi gjorde en budgetrenovering i vårt badrum. Det var helkaklat och vi satte halv träpanel utanpå kaklet (bara att limma fast ovanpå kaklet) och målade den med våtrumsfärg och så målade vi resten av kaklet med färg från Flügger. Inne i duschhörnan går det inte att ha panel, så om man vill kan man ju sätta upp kakel över det gamla kaklet som Linska rekommenderade bara just där inne. Då kostar det inte mycket.
Här kan du se hur vårt badrum blev, längst ner finns en före-bild. http://www.styleroom.se/album/27397
Tänk bara på att inte låta träpanelen ligga an mot golvet om det kommer vatten på golvet, då suger panelen in fukten under ifrån och man riskerar fuktskador. Lämna någon cm mot golvet och olja in kantbitarna ordentligt så suger de inte upp fukt.
AdiMaria, 2013-05-12
Om det är kakel så borde det gå relativt smärtfritt att måla det så det blir ganska snyggt. Skulle dock betala någon kunnig för detta för att få det riktigt vackert;)