Hej har lite funderingar och behöver hjälp och råd.
Jag och min pojkvän har precis köpt en bostadsrätt, det är e 1a med sovalkov.
När man kommer in från ytterdörren så kommer man till hallen och där finns 3 inbyggda garderober. 1 direkt till höger och sen är det 70cm mellanrum för hatthylla och skohylla sen kommer en till garderob. Dem 2 öppnas från hallen. Rakt fram så kommer man till vardagsrummet och precis när man kommer in så finns 3e garderoben, den är alltså byggd i hallen men öppnas från vardagsrummet vilket är väldigt störande så de tar mkt ålats där vi tänkt lägga tv-bänk.
Så kan man bara riva ner allt å köpa en fin garderob från ikea med skjutdörrar eller måste vi få tillstånd från föreningen??
Det andra vi vill göra är att bygga en mellanvägg, mellan vardagsrum och sovalkov. Dilemmat här är att jag vill bygga en liten vägg med en skjutdörr och min kille vill ha 2 stora skjutdörrar istället, vad är bäst? mest praktiskt? mest prisvärt?
AdiMaria, 2013-02-21
Jag har ingen direkt åsikt om du ska riva garderober/ väggar eller ej, dock förstår jag inte vad ni skulle behöva tillåtelse från föreningen till? I en bostadsrätt så äger du ditt eget boende alltså får du göra (i princip) vad du vill med lägenheten inom renovering:)
I den andra frågan skulle jag köra på din pojkväns förslag. På ikeahackers har de ett bra exempel: http://www.ikeahackers.net/2010/10/turn-your-studio-apartment-into-1.html
Dock är det bättre att göra det hela med "riktiga" skjutdörrar som finns på exempelvis bauhaus där bottenlisten inte sticker upp mer än några milimeter:) http://www.bauhaus.se/farg-inredning/inredning/skjutdorrar.html
Har själv Regalux spegelskjutdörr därifrån och den tycker jag var väldigt prisvärd:)
Glöm inte att tänka på att ni måste få in luft i utrymmet på något vis (ex genom ventilationsöppning över)
Linska, 2013-02-22
För att ta det säkra före det osäkra tycker jag att du ska prata med föreningen!
AniaraDesign, 2013-02-23
Hej! Kan du lägga bilder från olika håll från hallen in i rummet, vardagsrummet m.m. det underlättar att försöka hjälpa dig. Det kan blir så fel när man inte kan se exakt vad du menar. Hälsning!