Tänkte att man kan få lite bra tankar från er här!?
Vi ska renovera hela vår lägenhet och ska byta golv i alla rum utom vardagsrummet som redan har en jätte fin stavparkett i ek. Vi har nu hittat ett parkettgolv i ek som vi fastnat för och tänkte lägga det i de 3 sovrummen. Men, vi vet inte hur vi ska göra i köket? Jag har nämligen fått för mig att det är dumt att lägga ett parkettgolv i köket pga fukt, spill och det slit som blir av stolarna osv. Och att det är bättre att lägga ett dyrare laminatgolv där?
Hur har ni som renoverat kök tänkt? Vad har ni för golv och hur blev resultatet efter ett tag?
/ Sofia
Skold, 2013-03-03
Vi är mitt uppe i att renovera vårt kök och vi har valt en ekparkett. En klar fördel med parkett är att det går att slipa om det skulle bli något märke på golvet, det går inte med laminat. Fukt och spill är även laminatgolv känsliga för. Om man vill vara skyddad från spill och fukt är nog plastmatta det bästa att välja.
Det finns olika sätt att behandla parkettgolv. Vi valde ett lackat, det ska vara väldigt slitstarkt. Vi kommer dock inte att ha något köksbord i vårt kök utan bara ett rent arbetskök. Men det går att ha någon matta om man vill skydda golvet.
SofiaLia, 2013-03-05
Tack för era tips :-)
Klinker hade ju varit överlägset, men problemet är att det med största sannolikhet är sand i golvet och det känns som att det kommer bli ett väldigt stort projekt eftersom vi då måste ta ur sanden och lägga i något annat eftersom det annars kommer röra sig. Sen vill vi gärna ha ek på golvet ( antingen som parkett eller laminat) då vi kommer ha bänkskivan i ek och vill plocka upp eken i golvet.
Något annat jag tänkt på om man har parkett är om det inte är rätt krångligt att slipa om ned tanke på alla skåp man måste "runt" ? Men jag vet inte det är väldigt mycket att ta ställning till, men som ni säger ett parkettgolv är ju mjukare och varmare än ett laminatgolv...
Vi har ju två småbarn också 3,5 och 6 år och det dras i stolar och visst kan man ha matta, men den blir ju kladdig ;-)
Kanske blir parkett iaf, ett lackat, det känns som att det blir ett mjukare intryck av det :-)
M.Jack, 2013-03-09
Vi har också små barn och valde laminatgolvet Pergo Maritim Shipdeck i köket. Är både vackert och supertåligt! Vi är jättenöjda! Titta hur det blev här:
http://www.styleroom.se/album/28993
Lycka till!
lantislygdman, 2013-03-09
Många förespråkar ju laminatgolv i kök. Mitt råd är att om du väljer det så köp ett riktigt kvalitétsgolv. Vi har lagt in laminat i andra rum än kök, och min erfarenhet är att billiga golv är rena dyngan :-) Skramligt, svårlagt, hårt och kan lätt sprätta bort bitar ifrån.... De golv som är av dyrare sort verkar däremot vara både slitstarka och tysta.
Lycka till/ Linda
ylvawi, 2013-03-09
Hej!
Jag hade INTE lagt ett parkettgolv! Både min mor och mina morföräldrar har det, och det är fruktansvärt! Det blir lätt repor och rejäla märken! Visst går det att slipa, men om man tappar en mugg eller tallrik eller liknande (händer säkert inblandning med barn) så blir hacken lätt väldigt djupa! Mina morföräldrar är äldre och därmed ser det lite sämre och har väl lättare att tappa saker... Deras köksgolv är fullt med kratrar och skador...
OM du har möjlighet hade jag absolut lagt klinker, eller varför inte ett riktigt snyggt linolium golv?
Lycka till!
Don-T, 2013-03-10
Jag jobbar som snickare och vi har lagt in båda parkett och laminat i kök till kunder ett flertal ggr ,till mig själv blev det Beijers Laminatgolv och jag har tappat och spillt på det i över ett års tid och det ser fortfarande helt nytt ut.
Dock skulle jag akta mig för dom allra billigaste sorterna av laminat .
http://www.styleroom.se/album/23603 länk till golvet följer
Lycka till med vad ni än väljer /Thomas
SofiaLia, 2013-03-10
Jätte stort tack till alla era tips och tankar!! Det blir nog så att vi lägger in ett laminatgolv i ek av hög kvalité som liknar bänkskivan och de andra golven i mönster och färg. Mest för att det är mer stryktåligt och inte lika känsligt som ett parkett. Vi får mysa med varmare golv i de andra rummen ;) vi bor dessutom högst upp i huset, så värmen har vi ändå ;)