Vi har nyligt köpt hus och undrar lite hur man ska tänka när det gäller inredning, färg och tapeter. För närvarande bor vi i lägenhet och många av våra möbler kommer att kännas för små i det nya huset så mycket måste köpas nytt. Tex soffa, soffbord, bokhyllor.
Tapeterna som sitter uppe nu är helt ok men inte riktigt i min smak. Mycket beige- och nougat-färgat medan jag gillar mer färger så som vitt, svart, grått och lila. Fönerfoder ska också målas.
Ska man börja med färg på väggarna efter det vi gillar eller ska man färglägga väggarna efter de möbler vi hittar? Jag är lite rädd att om man tapetserar först kanske vi blir låsta och det blir svårt att hitta rätt soffa sedan... Men att först köpa hela möblemanget för att sedan tömma rummet för att måla/tapetsera känns lite bökigt och tråkigt att bo in sig i ett hus där man inte trivs med färgerna.. Hur skulle ni ha gjort? Känner mig väldigt villrådig just nu!
Bifogar mäklarbild
vildeshem, 2013-03-22
Vi flyttade till hus för två år sedan och hade samma problem som du. Vi valde att måla de stora rummen som vardagsrum/matsal och vårt sovrum innan vi flyttade in, just för att slippa kånka runt på möbler och plasta in och hålla på :)
Att välja soffa tog ganska många vändor mellan möbelbutiker och oftast är det ett x-antal veckors leveranstid också, så ni kan ju vänta på er soffa medan ni målar/tapetserar :)
Du skriver att du gillar vitt, svart och grått, så väljer du färg/tapet i de kulörerna så behöver du nog inte vara orolig att soffan du sen väljer inte passar in. De är ju ganska tacksamma färger som går att kombinera med det mesta. Sen för att få in det lila kan du ju ha det som accentfärg på gardiner, kuddar osv. Enkelt att byta ut när man tröttnar :)
Lycka till!