Hej hej!
Har nyss köpt hus (dec-12) och är verkligen desperat att hitta min egna stil. Hur gör man det?
Antingen har jag verkligen ingen koll alls på inredning och kommer aldrig att lära mig heller men jag vill verkligen. Men jag är nog en sådan som aldrig kan bestämma sig vad jag gillar för stil.
Ena dagen älskar jag shabby chic, andra dagen modernt/avskalat med zink etc, tredje dagen "NYC ungkarlslya" med mörka golv, tegelvägg, skinnfåtöljer osv.
Går de här tre stilarna att kombinera? Tips?
Den tredje stilen är jag stormförtjust i, men känns som att man tröttnar på det mörka burriga ganska snart?
Vad kallas den stilen?
Trisen, 2013-05-11
Googla på Artwood. Det är lite shabby men samtidigt har det mycket mörka möbler. Dock hittar jag inte riktigt det moderna i det. Själv har jag skippat att lägga in min smak i ett fack och inreder helt efter vad jag tycker att är fint. Vårt hem har mycket mörka möbler och alla väggar är målade med färg (utom badrum som har vita kakel). Jag har iaf inte ännu tröttnat och vi har bott i vårt hus i över 3 år nu...
Pigg, 2013-05-12
Kul att se att fler upplever samma sak vad gäller stil. Jag tycker också om flera olika. Men kanske ändå den lantliga stilen mest.
Jag flyttade in i en bostadsrätt,( som är en enplansvilla) för tre år sen. Just nu har jag mest en blandning av möbler jag köpt begagnat.
Vill bara säga också att det känns väldigt roligt att ha gått med i Style Room, för nu kan jag få idéer från er andra. Det känns jätteroligt!
joseflinas, 2013-05-13
Trisen:
Tack för svaret! Det låter intressant, burkar ibland få för mig att tänka så men då känns det som att allt blir kaos. Blir så svårt att få ihop allt så det passar... hmm...
Tänkte lägga in lite bilder snart på min användare så man kanske kan få lite idéer från er andra också vad man kan hitta på :)
Trisen, 2013-05-13
Ett sätt kanske kunde vara att du väljer ganska neutrala och klassiska/tidslösa möbler. En soffa som denna http://www.mio.se/produkt/Classic-Soffa-3-sits/M1420725/ kan passa till din "NYC ungkarlslya" såväl som bredvid en byrå i shabby stil. Ett vanligt matbord som detta http://www.mio.se/produkt/Dalaro-Matbord/M1493987/ kan bli modernt med moderna stolar, men även lantligt eller New Englandinspirerat om man väljer stol enligt de stilarna. Sedan kan du välja gardiner, dukar, kuddar och diverse prydnadssaker för att få till en viss stil du vill ha, men som är betydligt lättare och billigare att byta om du tröttnar.
Jag har valt att ha ca 80% av alla "prydnadssaker" (krukor, vaser, ljusstakar, foton o.s.v.) i förvar och endast 20% framme. Många av mina saker passar inte ihop med varandra så jag byter ut dem med jämna mellanum. På så vis kan jag ha många olika färger och stilar utan att det ser rörigt ut. Samt att det blir mycket lättare att städa och även roligare för jag brukar passa på att byta grejer som "belöning" efter att jag storstädat ;-)
Ännu angående att du är rädd för att tröttna på det mörka. Det var vi också så vi valde att måla alla väggar. Det är mycket lättare att måla om än att tapetsera om. Därför kunde vi vara lite mer vågade i vårt färgval. Det behövs ju bara en burk färg om man tröttnar! :-)
joseflinas, 2013-05-13
Trisen tack så hemskt mycket för dina tips! Precis min stil :) Nu är det bara så att min sambo har väl inte heeeeelt min smak (han gillar mer modernt, svart, vitt, enkelt) men litar ändå på mig men han får ju ändå såklart vara med och säga vad han tycker när det gäller större saker som matbord och soffor m.m.
När vi precis flyttade in köpte vi ett nytt matbord, stolar och matta på Mio. (Se bilden)
Men tänkte ändå eftersom det är så pass ändå neutrala färger så funkar det väl...
Dock nu i efterhand ångrar ju jag mig lite, men så kan det va!
Vilket som! Har du några tips hur vi kan göra så är jag eeextremt tacksam :)
Några bilder då.
Köket ska göras om sen i vinter/vår. Har dock inte bestämt hur än men är sugen på något modernt. Inte för mycket lantstil. Köket nu har 2 svarta panelgardiner. (Ursäkta att det är lite rörigt på köksbilden, det är i julas och vi har inte fått iordning allt ännu :) )
Vi gillar verkligen inte tapeten i v-rummet, den brevid öppna spisen. Ska bytas ut.
Skåpet som står mot den randiga väggen i hallen/köket står inte där längre.
Trisen, 2013-05-13
Kring öppna spisen skulle jag måla/tapetsera samma färg/tapet på båda väggarna. På det viset träder öppna spisen mer fram och blir blickfånget. Nu känns den lite mer som en "väggdelare" mellan den ljusa och den tapetserade väggen. Jag skulle måla den mörkare än väggarna. Nu tycker jag den lite sticker i ögonen. Eftersom teglen inte är släta så blir det en viss stil över den och det tycker jag inte passar med en stikt, minimalistisk inredning. Därför jag hade satsat på "tyngre" möbler i trä (träfärgade eller målade) men ändå relativt enkla i designen.
Köket skulle jag göra en blandning mellan modernt och klassiskt, lite i stil med fönstren. Tycker inte högblankt eller luckor med gömda handtag skulle passa då fönstren har en lite annan stil i.o.m. "rutorna". Jag skulle välja t.ex. något av Ballinglövs moderna profilerade luckor http://www.ballingslov.se/kok/vara-kok#/?cat=364c4bbe-e3ae-4ea2-a247-f01894a85756.
Just fönstren och dörren tycker jag är jättefina och skulle kunna vara lite mer centrala. Så jag hade inte satt upp väggskåp på väggen bredvid dem så som ni har nu för jag tycker de får fönstren att se mindre ut än vad de egentligen är.
För att få en mer modern känsla skulle jag som stänkskydd välja glas med en tapet bakom. Tröttnar man på tapeten kan man ta bort glaset och tapetsera/måla om istället för att vara tvungen att knacka bort kakel. På så vis kan också lite mer klassiska/vanliga luckor bli mer moderna. Mycket billigare att ändra tapet efter vilken stil man för stunden gillar, än att byta alla luckor... Vi har glas i vårt kök och vi har varit jättenöjda. Lätt att hålla rent dessutom :-)
Gillar spegeln ni har på den randiga väggen! Vi har en likadan :-)
joseflinas, 2013-05-20
Tusen tack för ditt svar! Ledsen att jag har varit seg på att svara, vi håller på och målar om huset! :) Jag ska ta tag i att lägga iin bilder i albumet, kommer nog upp ikväll :)