Vi är på gång att lägga nytt golv i hall/kök/vardagsrum med öppen planlösning och vi vill ha ett vitt eller ett svart golv, inte helt enfärgat utan ett laminatgolv som ser ut att vara laserat så man i ett svart golv ser lite gråa ådror eller i ett vitt ser lite träfärgade(?) ådror. Vi ska ha kritvita väggar.
Finns det någon som kan berätta om hur de trivs med sitt vita eller svarta golv? Ännu hellre om någon har jämfört dem! Städsynpunkt? Ljusreflektion/bländande? För mörkt? Vad är snyggast? Inför en försäljning - vad går hem bäst? Sammanfattat - vad är mest praktiskt (eller iaf minst opraktiskt)?
Tacksam för alla svar och åsikter! :)
cdn0927, 2013-07-31
Hej,
Tänka på att stora dominanta ytor med mörk färg fullständigt slukar ljus, samtidigt som mörka golv ger en lyxig inredningskänsla. Titta gärna på min inredningsbild som jag tagit fram från en 3d ritning. Det viktigaste är att du öser på med mycket belysning i olika rumsnivåer när du lägger in ett mörkt golv.
Hälsar
Christina
miapian65, 2013-08-04
Har samma funderingar, nytt golv på gång i köket hall vardagsrum går i ett gammal fiskbensparkett. Funderar också på mörkt golv men är lite osäker. Berätta hur det blev:)) lycka till
Dalahorse72, 2013-08-13
Viktigt att tänka på:
På vita golv syns ALLT om de är helvita, minsta hårstrå...
På mörka golv syns dammet direkt
Jag har mörka golv på övervåningen och ljusa på nedervåningen men båda är laminat som är "laserade" så det finns ett ådringsmönster i golvet. Då "slipper" du städa dagligen iaf :)
Lycka till!
FruZeta, 2013-08-13
Haft både vitt och svart golv. Vitt ser fräscht och ljust ut men oj vad man får städa. Svart ser snyggt ut. Visserligen slukar det ljus men ihop med vita/ljusa väggar kan ett mörkt golv ge rummet känsla av att vara större än det är. Och städningen? Samma sak, kräver tät återkommande städning. Allt damm syns liksom allt ljust småskräp. Dock inte lika krävande som vitt är min erfarenhet, fast det kan ju beror på så mycket annat också.
Lite liv i golvet som färgskiftningar pga ådring bättrar på förutsättningarna.
Lycka till med valet!
filo, 2013-08-17
Har precis byggt nytt och funderade då själv på vitt eller svart golv. Eftersom smuts syns direkt på enfärgade ytor så kompromissade vi och tog faktisk Ikeas laminatgolv "GOLV" i mörkgrå nyans. Vi är supernöjda! Förutom det låga priset så syns inte smutsen så mycket (ådringen gömmer smutsen). Vi har även använt deras lister (samma färg som golvet) mot våra kritvita väggar och det blev pricken över i:et.
dobbyn, 2013-08-18
Vi la in ikeas vitlaserade laminatgolv för en 12/13 år sedan i vardagsrummet och sovrummet.Det har varit hur bra som helst även fast vi har 5 stora hundar och papegojor.Fick ett lekage på akvariet när vi var på semester,så en del av golvet har slagitsig.Så nu ska vi lägga nytt och det blir likadant,lätt städat och tåligt.Hoppas att det är lika bra kvalite nu som då hos ikea.