Vi håller på att planera för vårt nya kök...inte helt lätt. Många tuffa val. Ett val vi står inför nu är om vi ska välja vita vitvaror eller rostfritt. Vi vill ha lite av den lantliga känslan, så vitt känns mer rätt, men samtidigt kanske det inte är så fint med olika nyanser av vitt. Skulle gärna vilja ha synpunkter vad ni andra tycker, är det okey utseendemässigt att blanda vita nyanser?
Rossa, 2013-10-25
Hej igen! Behöver mer råd och hoppas på massor med hjälp:-) Två diskhoar eller 11/2?
FrkHansson, 2013-10-25
Hej!
Med facit i hand tror jag de flesta som valt vit bas i köket önskar att de valt rostfria vitvaror. Just av den anledning du nämner.
AdiMaria, 2013-10-25
Om jag var du så skulle jag valt rostfria vitvaror eller inbyggda, just av anledningen att det kan bli olika vita nyanser= inte snyggt
Angående frågan med hoar så förstår jag inte riktigt? Menar du två lika stora hoar i en eller två separata hoar när du säger "två hoar"?
Rossa, 2013-10-26
Tack för era råd...men tar man inte bort känslan av lantligt med rostfria vitvaror? Vad jag menar med hoarna är 2 separata lika stora i princip eller 1 stor och 1 liten +avrinningsyta.
FruZeta, 2013-10-26
Jag skulle nog välja rostfritt igen. Om jag skulle få välja på nytt.
Visst lyser det modernt om det rostfria men tror dock inte att välja vitt är alternativet för att öka på den lantliga känslan. Då tror jag nog att man får gå steget längre ändå och välja vitvaror med lantlig/gammal design samt att dölja det som går utom synhåll. Väljer du rostfritt kan du däremot se till att bädda in dem genom att se till att andra "lantliga" detaljer drar till sig ögat. Alltför olika vita nyanser är inte särskilt lyckat.
Två hoar är guld! Har du bara plats så skulle jag rekommendera en mindre slaskho nära spisen/matberedningsplatsen och en större ho där du tar han om disken. Vi rekommenderades den planeringen och det har vi inte ångrat. Så otroligt underlättande med slaskhon vid matlagningen. Och skönt med diskplatsen vid sidan om.
Lycka till.
Rossa, 2013-10-26
Tack för att du delade med dig bilder på ert helt otroliga fina kök! Vilket kök är det ni har? Det är jättekul att planera ett nytt kök men väldigt svårt att få allt att stämma ihop.Håller med om att det kanske inte är så snyggt med olika vita nyanser, men samtidigt känns rostfritt så industriellt. Luckorna vi funderar på är mer vaniljvita, blir det värre eller bättre tror ni med vitvaror i vitt till det? Vi har funderat på 60 bänkskåp då vi tycker att det är snyggare utseendemässigt, men det kanske inte är lika praktiskt.
FruZeta, 2013-10-26
Planera kök är urkul. Och svårt. Och utmanande. Så mycket att tänka på. Både detta med färger och stil men framförallt funktion. Du ska kunna har rätt grejer på rätt plats, kunna öppna dörrar, dra ut plåtar, få plats själv, röra dig, slippa röra dig med exv varmvatten osv. Huva, känns faktiskt skönt att vi har det bakom oss nu :-)
Köket vi har planerade vi aktivt säkert under ett halvårs tid innan ritningen var klar. Köket vi valde blev till slut Ballingslövs meny med traditiondetaljer. I pärlgrått. Och lovar dig, vitt och grått måste vara de absolut svåraste färgerna att synka - finns så otroligt många nyanser som drar åt helt olika håll och kan få grannfärgen att se gul eller grön ut om de inte stämmer. Vi fick leta länge efter rätt väggkakel innan vi fastnade vår vår "isvita" som går ihop med det gråa.
Vaniljvitt låter fint. Varmt och vitt. Men tänker tyvärr att då är risken nog som störst att vitvaror i vitt sticker ut. Men ni kan ju välja integrerade vitvaror. Då slipper ni ju problemet. Och då skulle jag fortfarande undvika vitt på det lilla som ändå måste synas. Ett litet råd - låt inte vitvarorna bestämma färgen. Vill ni ha vaniljvitt så välj vitvaror som passar till.
Frågan om 60 bänkskåp förstod jag inte riktigt. Hur menar du?
Rossa, 2013-10-26
Förstår att det känns skönt att ni har ert kök klart. Men det blev ju verkligen otroligt fint, just ett sådant vi drömmer om. Men tyvärr har vi inte dom ytorna, utan ett kök på 16 kvm. Tack för kloka råd, man blir så hemmablind i sitt tänk. Ja. Vaniljvitt skulle säkert vara väldigt varmt och fint med ekbänkskiva som vi har tänkt. Men håller med om att det kommer definitivt att bryta av för mycket. Vi har tänkt interigrerad diskmaskin men inte kyl och frys då man tappar så mycket volym. Så vi får börja tänka om igen....suck. Vad jag menade med 60 bänkskåp var att dom bänksåpen vi tittat på finns i lite olika mått exempelvis 40,50,60 och 80. Vi tycker det ser mer klassiskt ut med 60 än 80 skåp, men som sagt kanske inte lika praktiskt. Överskåpen har vi tänkt 80 dock. Tack igen för goda råd!
FruZeta, 2013-10-26
Ekbänkskiva till vaniljvitt låter snyggt!
Visst är det skönt när det är klart. Vi lejde ut och trodde det skulle vara klart efter 5-6 veckor eftersom hantverkarna sa 3-4 veckor. Först efter tre månader hade vi ett fungerande kök. Bodde borta hos svärmor i åtta veckor...tack och lov att hon är en sån underbar kvinna.
Du blir nog förvånad när jag säger att vårt kök bara är 18 kvm och tar den lilla entrehallen en del av kvadraten. Men rummet är i stort sett fyrkantigt så det känns större än vad det är.
Bänkskåp med breddmåttet 60 kan jag inte se nackdelar med. Håller med, ser lite mer klassiskt ut. Vi har lite mixat. Däremot valde vi lådor istället för bänkskåp rakt över där det var möjligt pga ryggproblem i familjen.
Vi har ett överskåp på 80 och så så här i efterhand skulle jag nog valt andra mått. Hyllplanen blir långa och våra tenderar svikta i mitten eftersom vi lassat på så mycket porslin på dem. Inget vidare faktiskt :-( Men det kan ju iofs bero på just vår leverantörs hyllor. Ni kanske hittar mer stabila? Då får du jättegärna tipsa mig! :-) Jag är beredd att byta ut mina trots att de är nästan sprillans nya.
uva40, 2013-10-26
Hej Rossa,
Ah jag ställer mig samma fråga som du just nu, köpte en lägenhet i veckan. Jag håller på att googla för att få inspiration, tips och idéer. Min lya är funkis så jag skall försöka styra mig mot att behålla funkis stilen men med moderna/industriella inslag. Och det är här rostfritt kontra vitt kommer in i bilden. Vitt håller ju alltid i längden samtidigt som rostfritt bryter av det vita. Hittade det här kaklet idag och det skulle ju lätt bryta av det vita isf.
http://www.bricmate.se/product.aspx?colorgroupid=89
Om det kaklet passar till ett lantligt kök vet jag inte men snyggt:-)
Fortsättning följer, berätta gärna här vad du väljer för vitvaror, märke och leverantör, finns ju en uppsjö av dem.
Trevlig lördag kväll!
/Ny på styleroom