Nu har vi precis flyttat in i vårt nya hus och har börjat projekt inredning.
Skulle vilja ha hjälp med synpunkter på vad ni tycker om tapeterna vi valt till kök och vardagsrum, samt vilken färg man skulle ha på de övriga väggarna i vardagsrummet. :-)
Behöver också tips på färg på väggar i sovrummet. :-)
Inna_skapar, 2008-08-05
Snygg fondtapet ni har tänkt ha i vardagsrummet. Till den skulle jag välja att ha kvar nuvarande väggfärg som komplement. Dessutom skulle jag inte välja att ställa ett matsalsbord UT från väggen, utan tycker att ni istället ska ställa det längs med väggen (en bit ut på golvet alltså, så att man ändå kan sitta på bägge sidor om bordet).
Fondväggen till köket tycker jag att ni ska tänka över "ett extra varv". Väggen ser nämligen ut att vara ganska lång - och med en både färgstark och stormönstrad tapet riskerar ni att den dominerar helhetsintrycket FÖR mycket i slutändan.
MrsCaroline, 2008-08-05
Ja det kanske är en bättra idé att sätta bordet längst med istället för rakt ut ifrån... Ska kika på det, har inte köpt bordet än.
Hmm ja det kanske ka bli lite mycket...skulle vilja ha något tukost men inte hittat så många tapeter. Väggen i köket är på höger sida om dörren 2,35, sedan kommer ett fönster så där blir det bara en smal rand ovanför..
Lägger in en till bild där de tapetserat mde tapeten på en större yta så får du kika och säga vad du tycker! Tack för dina åsikter och synpunkter. :-)
Inna_skapar, 2008-08-05
Jag för min del tycker att det nog skulle bli jättefint med ett bord som är ovalt i formen.
Turkos är ett bra val av färg till köket, tycker jag. Men samtidigt känns det som en "vågad" färg (alltså att det är lätt att det blir "för mycket" av den), så det kanske är därför det inte finns så många tapeter i den färgen heller, gissar jag.
Kul att se bild på den på större yta ... men i min tankevärld känns det ändå som att stormönstrade tapeter gör sig bäst i svart/vitt/silver/"stillsammare" färgkombinationer. T.ex. stormönstrad men på ljusbotten eller tvärtom. I mitt tycke skulle det alltså vara snyggare med enbart en helturkos fondvägg i köket eller att ni väljer samma färger på alla väggar och istället gör en stor tavla av den där tapeten och hänger på väggen ni egentligen tänkt ha den som fond på (hoppas att du förstår hur jag menar!). Sedan kan ni ju komplettera med andra accessoarer i turkos också (kökshanddukar, blomkrukor, m.m)
Ska bli spännande att se hur det blir i slutändan! :-)
LouiseLinblau, 2008-08-05
Det ser ut att vara ett jättefint hus ni köpt med stora härliga ytor. Jag inbillar mig att den fondtapet ni titta på till vardasrummet skulle ge ett oroligt intryck och att den blir en alltför stor kontrast mot er övriga stil. Det ser ut som ni valt en stilla och ljus nordisk stil på möblerna i vardagsrummet, därför hade jag valt en fondvägg med vitt på vitt och målat övriga väggar vita. Kanske inte så tufft men stilla och stilrent vilket håller längre. Kanske ett väl valt väggord över soffan skulle passa fint;)
I köket hade jag valt att matcha tapeten med kaklet, vilket jag tycker ser grått ut. Vit tapet med stormönstrat i grått eventuellt med ett visst turkost inslag vore fint. Turkost är ju en fräsch färg och ger känslan av renlighet ... passar bra i ett kök. Övriga väggar ska väl målas vita kan jag tro?
Även i sovrummet hade jag valt vitt på vitt , vilket ni ju faktiskt har;) Dock hade jag valt en fond med stormönstrat vitt på vitt och övriga väggar vitmålade.
Lycka till och hoppas vi får se hur det blev!
MrsCaroline, 2008-08-05
Tack för förslagen, sånt uppskattas. :-)
Vi kommer att byta möblerna helt i vardagsrummet, mörkgrå soffor, en två sists och en 2,5 med divan. Sedan blir det förmodligen ett svart soffbord och nån ljus matta. Matsalsbordet blir förmodligen också svart med svarta stolar och nån ljus matta.
Förslagen på sovrummet låter som en jätte bra ide med vitt.
Angående köket så kommer övriga väggar målas vita, har också funderat på nån grå/silver tapet men skulle vilja ha mer färg, men som du säger så kanske man kan hitta någon med inslag av turkos.
Hannele, 2008-08-07
Hej!
Man kan ju sätta tapet på enbart en del av väggen om man vill ha en stark färg med mycket mönster! Lycka till!
Tokfia7, 2008-08-10
Jättesnygg tapet till fondväggen i vardagsrummet! Vad är det för tapet? Jagar själv en tapet att ha till fondvägg i ett vitt rum, har inte hittat nån än, vill ha en som går i svart...
MrsCaroline, 2008-08-10
Det är Nina Campbell, Birdcage Walk. Vi gillar den skarpt, kommer ha de tillsammans med en färg som heter Silverpil som är ljusgrå, tror det kan bli snyggt. :-)
MrsCaroline, 2008-08-10
Det är Nina Campbell, Birdcage Walk. Vi gillar den skarpt, kommer ha de tillsammans med en färg som heter Silverpil som är ljusgrå, tror det kan bli snyggt. :-)
Kan tillägga att bladen på tapeten är i någon sorts tyg, sammet kanske.