behöver råd om hur vi ska göra med de kala väggarna i vårt vardagsrum, hade en tanke på att ha en hylla på ena väggen och en stor spegel på den andra väggen ovanför soffan men vet inte vilket som blir bäst att sätta var....det är ett ganska smalt rum så man vill ju inte att det ska se smalare ut....lite tips tas tacksamt emot.
Inna_skapar, 2008-08-13
Jag skulle sätta spegeln ovanför soffan och hyllan på högra väggen. Jag skulle även sätta en liknande hylla ovanför tv:n och ställa dit lite fina dekorationer, för att på så sätt ta lite uppmärksamhet ifrån högtalarna. (Min särbo gillar också högtalare och andra tekniska prylar, så jag förstår ditt "problem"! :-) )
MamsellZ, 2008-08-13
Jag tycker Inna_skapar kom med ett bra förslag. Så skulle jag med ha gjort tror jag.
jessi, 2008-08-13
Högtalarna försvinner nog när ni sitter upp tv:n. Skulle inte ha nån spegel eller hylla därinne faktiskt. Skulle ha gjort en fondvägg med massor av tavlor, samt schysst belysnig över lr under dem. Och mycket därföt att trolla bort tv:n som är bland det fulaste av möbler som finns..
Sen skulle jag ha ställt lite ljus osv på bordet som oxå fångar ögat, samt blir mysigt..
SolongMissA, 2008-08-13
Det är svårt att hitta finurliga lösningar till små ytor, så jag förstår ditt dilemma. Skulle säga att en fonsvägg gör väldigt mycket, detta kan du göra med hjälp av en vanlig tapet eller fototapet. Svårt att se hur lång väggen är längs där du har teven. Men annars skulle jag valt att sätta en fondvägg bakom i form av en annan färg. Vitt är väldigt sterilt, så lite färg gör väldigt mycket. Efter att ni fått upp teven på väggen skulle jag hänga upp en sideboard på väggen, i ungefärlig storlek som du har nu. Detta kan du hitta på bland annat ikea till förmånligt pris. På så sätt får du känsla av mer yta. Du var själv inne på hylla och spegel också, vilket inte alls är dumt. Spegel skapar ju också en känsla av mer utrymme, dock så skulle jag själv inte sätta någon spegel där inne, men det är egen smak man ska gå efter. Skulle kanske gjort en egen tavla bland annat som du lätt kan göra genom att hitta ett tyg du tycker om, och sedan spänna upp det på en ram. Men som Jessi också skrev här nedan så är belysningen jätteviktig, samt växter som skapar liv i rummet. Skulle nog köpa en palm som man kan hitta på ikea för typ 500:- i hörnet där du har lampan, köpa spottar som riktar uppåt i växten som ger sköna skuggor på väggarna. Du kan även köpa lysdeoder och sätta bakom er kommande plattteve som ger en mysig känsla. Eventuellt en snygg golvlampa bredvid soffan på första bilden, finns så mycket coola lampor som ger en så skön känsla i rummet. Med mycket detaljer runt om i rummet behövs det nödvändigtvis inte så mycket på väggarna. Som tjejerna skrev här under så skulle jag använda mig av mycket levande ljus också. Finns snygga, höga kandelabrar man kan ställa på golvet, sedan även mycket levande ljus på borden.Något annat man också kan göra är att hänga skenor i taket, sedan hänger du gardintyg på som är rätt stort och fluffigt för att sedan sätta spottar bakom. Det gör väldigt mycket i rummet, ger en ljusare och mer öppen känsla. Hoppas du hittar en lösning som passar dig, och att du kanske fått lite inspiration:)
Anjo, 2008-08-14
ja jag känner bara att det blir lite upprepning om jag gör en vägg med tavlor för jag har det på två andra ställen i huset oxå så det känns lite knas....ljus hade jag gärna velat ha men det funkar inte riktigt just nu, vi har en klåfingrig två åring som röjer omkring här så det är meningslös att ha nåt på de låga borden.
Anjo, 2008-08-14
Ja lampor och ljus har vi oxå sagt behövs, får nog bli någon plastväxt eller nåt...är urusel på blommor, har haft ihjäl både den ena och den andra växten, typ torkat ut kaktusar och lite såna växter som inte ska hå så mycket vatten, de lyckas jag torka ut....hehe men jag kommer nog att ta mycket av dina/era råd och tillämpa här. Man blir lätt hemmablind när man går här och tittar och funderar. Tack tjejer!!
Lillasyster, 2008-08-14
här kommer ett snyggt tips...måla väggarna med någon ljus grå färg och tapetsera en fondvägg bakom tv med nåt mönster som innehåller färgerna grått svart o lite brunt hade nog piffat upp rummet.
Lycka till!!!